Stabat Mater

Prawykonanie napisanego na Festiwal Nowe Epifanie utworu „Stabat Mater” Ignacego Zalewskiego zabrzmi w Studiu Lutosławskiego. Usłyszymy żeński głos biały, multiperkusję, pięć instrumentów oraz chór.

 

„Stabat Mater” pochyla się nad pełnym rozpaczy położeniem Maryi stojącej niejako z boku opowieści pasyjnej. W tym utworze Maryja wysuwa się na pierwszy plan, a widz – słuchacz ma szansę zadumać się nad metafizyką jej cierpienia.

„Stabat Mater” obecna jest w polskiej kulturze niemalże od samego początku za sprawą „Lamentu świętokrzyskiego”. Kompozytor, zaproszeni przez niego muzycy i realizatorzy zadbali o to, by utwór „Stabat Mater” zabrzmiał współcześnie, stąd nowe tłumaczenie autorstwa Mateusza Żaboklickiego, inscenizacja młodego reżysera Jerzego Machowskiego oraz wplecenie fragmentów pasyjnych dotyczących spotkania Jezusa z Piłatem, które nawiązują do eseju Giorgia Agambena „Piłat i Jezus”.

Muzyka: Ignacy Zalewski, do słów tradycyjnych w języku łacińskim oraz w przekładzie na język polski Mateusza Żaboklickiego

Dyrygent: Joanna Maluga

Reżyseria: Jerzy Machowski
Występują:
Głos biały: Marta Grzywacz
Tenor: Rafał Żurek
Perkusja solo: Leszek Lorent
Klarnet/klarnet basowy: Adam Eljasiński
Akordeon: Iwo Jedynecki
Puzon: Michał Tomaszczyk
Skrzypce: Karolina Mikołajczyk
Altówka: Radosław Jarocki
Wiolonczela: Krystyna Wiśniewska
Chór Kameralny VRC

 

 

Kompozycja powstaje dzięki dofinansowaniu z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS

Wydarzenie realizowane we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia