: Use of undefined constant ICL_LANGUAGE_CODE - assumed 'ICL_LANGUAGE_CODE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/fixmypage/functions.php on line 299
class="wydarzenia-template-default single single-wydarzenia postid-2368 wp-embed-responsive mloda-rezyseria-babcia-wandzia-i-bol ICL_LANGUAGE_CODE group-blog">
Podczas jednego wieczoru odbędą się dwa pokazy dyplomów absolwentek Akademii Teatralnej w Warszawie. Zapraszamy na film krótkometrażowy „Babcia Wandzia” w reż. Karoliny Kowalczyk (autorki m.in. spektaklu „Co gryzie Gilberta Grape’a” w Teatrze Powszechnym), a następnie na spektakl-instalację „Ból” Kingi Chudobińskiej-Zdunik (znanej noowoepifaniowej publiczności z „Filokteta ex machina” Agaty Koszulińskiej w Teatrze Powszechnym).
Czas trwania obydwu wydarzeń: ok. 100 min. Między wydarzeniami przewidziana jest przerwa.
Spotkanie z twórczyniami, Karoliną Kowalczyk i Kingą Chudobińską-Zdunik, oraz dziennikarką i reporterką Anną Kiedrzynek odbędzie się po spektaklu-instalacji. Poprowadzi je Jan Karow, wykładowca Akademii Teatralnej.
Każdy z nas ma Babcię. Ma, miał, miewa lub nosi w sobie jej brak. „Babcia Wandzia” to czuła opowieść o życiu kobiety, która całe swoje życie kochała i do której na starość ta miłość powraca.
Ten film jest poważny i pogodny. Czuły i szorstki. Jest też kolejną powtarzaną z pokolenia na pokolenie opowieścią o Rodzinie. W duchowości Babci Wandzi, odkrywanej przed tymi, którzy przychodzą do niej na obiady, kryją się mądrość, dowcip i absolutna powaga istnienia.
To fabularna fantazja na temat Babci Lusi. Prawdziwej Babci swojej wnuczki Karoliny.
Scenariusz i reżyseria: Karolina Kowalczyk
Zdjęcia: Aleksandra Kamińska
Montaż: Kajetan Pieczyński
Muzyka: Tomasz Karc
Scenografia: Kunchok Palmo
Kostiumy: Feliksa Żurawska, Anna Tiepłow
Charakteryzacja: Anna Tiepłow
Mistrz oświetlenia: Krzysztof Solich
Dźwięk: Małgorzata Mendrek, Maryla Kłosowska
Postprodukcja dźwięku: Małgorzata Mendrek, Jan Hozakowski
Korekta barwna: Kuba Matras
Kierownictwo produkcji i planu: Adrianna Branecka
Premiera: 1.03.2023
Czas trwania: 30 min
Film powstał w ramach zajęć dydaktycznym na kierunku reżyseria pod opieką prof. dr hab. Wojciecha Adamczyka.
Babcia Wandzia – Grażyna Zielińska
Święty Antoni – Filip Orliński
Pan Jezus – Piotr Kramer
Matka Boska – Justyna Fabisiak
Przed Państwem zespół opuszkowy Wallenberga, gruźlica, stwardnienie rozsiane i lęk. Wyłuskałam z dzienników św. Faustyny, Barbelliona i Wata opisy ich chorób, bo w literaturze – poza okrutnym nowotworem – najczęściej są one ukryte, a schorzenie fabularne to nieprawda, jeśli pisarz go nie doświadczył. Główną treścią tych dzienników nie jest zdrowie, więc musiałam odcedzić Chrystusa, biologię i politykę. Solidny ateizm, zasadniczy agnostycyzm i głęboka wiara nie ratują przed bólem istnienia, bólem fizycznym i śmiercią.
Absurd: zebrałam w jedno miejsce pamiętnikarzy, którzy nigdy się nie spotkali w świecie realnym, aby Państwo usłyszeli ich głos, i dodałam do tego dwa utwory Kalibra 44. Wraz z zespołem stworzyliśmy absurdalną instalację chorobową, organizm, do którego można wejść i który można opuścić w dowolnym momencie. Można chodzić, można usiąść, można się położyć.
Jeżeli zastanawia Państwa, dlaczego opis spektaklu jest w pierwszej osobie, to śpieszę z wyjaśnieniem: to ja oprowadzam po instalacji.
Cicerone
„Ból” został zaprezentowany na siódmym Generation After. Showcase. Organizowane przez Nowy Teatr wydarzenie prezentuje najnowsze zjawiska polskiej sceny teatralnej przedstawicielom i programatorom najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych z Europy, Azji i Ameryki.
Głosy widzów:
To jest boleśnie piękne przedstawienie.
„BÓL” to wyjątkowe przedstawienie pod każdym względem. To dokładnie przemyślany performans pani Kingi i opis jej prawdziwych doświadczeń, pięknie przedstawionych przez aktorów – gorąco polecam ten spektakl.
Głos krytyka:
Kinga Chudobińska-Zdunik jest i ciceronem, i archontką. Wprowadzi cię w archiwalny mikroświat swojej choroby, przestrzenną manifestację biologicznych procesów, które w niej zachodzą. W performatywnie wytwarzaną historię choroby. (…) Nie chodzi o to, co ciało znaczy albo jak jest znaczone, tylko o jego bycie w przestrzeni, bycie w chorobie, bycie w tekście i bycie w ruchu.
Bartosz Dołotko, „lcr/SM, albo: komunia na receptę przy zlewie Supreme”, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023 nr 175/176
Reżyseria: Kinga Chudobińska-Zdunik
Teksty: W. N. P. Barbellion, Faustyna Kowalska, Aleksander Wat, Kaliber 44
Scenografia teatralna: Sonia Skowronek
Scenografia instalacyjna: Feliksa Żurawska
Kostiumy: Barbara Niestrawska
Oprawa muzyczna: Paweł Dudziak
Ruch sceniczny: Helena Hajkowicz
Asystentka reżyserki: Zuzanna Berus
Trąbka: Bartosz Kieszkowski
Mentoring: Łukasz Chotkowski
Premiera: 28.04.2023
Czas trwania: 50 min (brak przerwy)
Aleksander Wat – Karol Kunysz
Faustyna Kowalska – Paulina Matusewicz
Ola Watowa – Zuzanna Radek
W. N. P. Barbellion – Artur Zudzin-Wiśniewski
Magik i Bóg – Bartosz Kieszkowski
Cicerone – Kinga Chudobińska-Zdunik
Wydarzenia poruszą temat choroby, samotności i starości. Jeśli potrzebujesz wsparcia psychologicznego, pod tym LINKIEM znajdziesz ogólnopolską listę miejsc, w których można otrzymać bezpłatną pomoc dla osób w kryzysie psychicznym.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez administratora: