Kameralna opowieść o dorastaniu w cieniu narastającego autorytaryzmu. Dwie nastoletnie siostry wiodą typowe życie wypełnione szkołą i przyjaźniami, gdy awans ojca na sędziego śledczego dramatycznie zmienia dynamikę rodziny. Nowy status społeczny przynosi nie tylko przywileje, ale też coraz bardziej restrykcyjne zasady i rosnące napięcie. Zniknięcie służbowej broni ojca staje się katalizatorem wydarzeń, które zmuszają bohaterki do konfrontacji z rzeczywistością, w której osobiste wybory splatają się z politycznymi konsekwencjami. Subtelny portret rodziny w czasach społecznych przemian, gdzie pozornie błahe decyzje mogą mieć dramatyczne następstwa.
Film zawiera sceny i treści związane z przemocą. Używany jest wulgarny język. Sceny palenia tytoniu.
Widownia w Sali Kominkowej Centrum Myśli Jana Pawła II liczy 80 miejsc siedzących. Zachęcamy do wcześniejszego zajmowania miejsc.
„Nasienie świętej figi” to film nieoczywisty: głęboko wchodzący w psychikę reżimowego urzędnika, a jednocześnie pokazujący rodzącą się świadomość i bunt ludzi, którzy są wokół niego. Tych młodych, dla których tęsknota za wolnością jest naturalna. Ale i pokolenia, które zaczyna dążyć do prawdy.
Barbara Hollender, „Rzeczpospolita”
Rodzinę przedstawioną w tej opowieści można interpretować, na jednej z płaszczyzn, jako miniaturę irańskiej klasy średniej, gdzie konflikty międzypokoleniowe i między płciami stają się dosłownie sprawą życia i śmierci. Pod powierzchnią żarliwego gniewu reżysera tryska jednak źródło głębokiej empatii: wobec młodych kobiet toczących walkę o prawo do własnego głosu, a także wobec żon i matek, uwikłanych w mechanizm własnego zniewolenia. Ta sama empatia rozciąga się na mężów i ojców składających swoje rodziny w ofierze na ołtarzu niesprawiedliwego reżimu; bezwzględny uścisk patriarchatu staje się również ich osobistą tragedią.
Justin Chang, „The New Yorker”
„Nasienie świętej figi” otwiera się jako przytłaczający dramat, w którym splatają się wątki polityczne i obyczajowe, utrzymany w charakterystycznej dla irańskiej kinematografii stylistyce. Jednak z każdą minutą film ewoluuje, by ostatecznie przerodzić się w oszałamiające szaleństwo – niczym strzelanina w pueblo, żywcem wyjęta z wizjonerskich dzieł Sergio Leone.
Peter Bradshaw, „The Guardian”
Reżyseria: Mohammad Rasoulof
Scenariusz: Mohammad Rasoulof
Zdjęcia: Pooyan Aghababaei
Montaż: Andrew Bird
Muzyka: Karzan Mahmood
W głównych rolach: Mahsa Rostami, Setareh Maleki, Niousha Akhshi
Tytuł oryginału: The Seed of The Sacred Fi
Gatunek: dramat, kryminał
Rok produkcji: 2024
Kraj produkcji: Iran, Francja, Niemcy
Język: perski
Napisy: polskie
Czas trwania: 168 min
MFF w Cannes 2024 – Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI), Nagroda Specjalna Jury
MFF w San Sebastián 2024 – Nagroda Publiczności – Najlepszy film europejski
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez administratora: