Najnowszy film Rungano Nyoni, nagrodzonej w Cannes reżyserki „Nie jestem czarownicą”, to surrealistyczna opowieść o zderzeniu tradycji z nowoczesnością w zambijskiej społeczności.
Główna bohaterka, Shula, po tragicznym odkryciu zwłok swojego wuja zostaje uwikłana w sieć lokalnych zwyczajów, przesądów i patriarchalnych struktur. Film w charakterystyczny dla reżyserki sposób łączy elementy realizmu magicznego z ostrą krytyką społeczną, ukazując, jak tradycyjne wartości i kult rodziny mogą prowadzić do przemilczania niewygodnych prawd i marginalizacji kobiet. To kolejna wyrazista produkcja studia A24, w której poetycka forma służy opowiedzeniu uniwersalnej historii o próbie zachowania własnej tożsamości w obliczu opresyjnego systemu.
Film zawiera sceny zażywania substancji odurzających i przemocy seksualnej.
Widownia w Sali Kominkowej Centrum Myśli Jana Pawła II liczy 80 miejsc siedzących. Zachęcamy do wcześniejszego zajmowania miejsc.
Cały dramat filmu rozgrywa się w rytuałach, społecznych konwenansach i dialogach, odsłaniających po kawałku postać zmarłego i jego wpływ na bohaterki, oraz konsekwencje tegoż dla życia każdej z nich. Mężczyźni są u Nyoni niemal nieobecni, ale widmo ich władzy nieustannie unosi się nad wszystkim, co robią i co przeżywają kobiety. Ten patriarchalny klincz i niemal absolutna niemożliwość przełamania zaklętego kręgu przemocy i milczenia budują gęsty klimat „Jak zostałam perliczką”, który mimo wyrazistego społecznego osadzenia Nyoni reżyseruje jak horror spod znaku sygnującej film marki A24.
Tomasz Raczkowski, film.org.pl
„Jak zostałam perliczką” to magicznie transcendentny, przebiegle zabawny i przykuwający uwagę komentarz kulturowy, który zestawia nierówności wynikające z tradycji z ciepłem, jakie wciąż potrafi czasami zapewnić wspólnota.
Robert Daniels, RogerEbert.com
Film mistrzowsko łączy czarny humor z przeszywającym poetyckim realizmem, portretując współczesne zambijskie społeczeństwo w momencie międzypokoleniowego konfliktu między zakorzenioną tradycją a społecznym postępem. To świeże, nowoczesne kino, które zachwyca zarówno odwagą, jak i precyzyjnie wyważoną formą.
Guy Lodge, „Variety”
Tym, czego nie można odmówić zambijsko-walijskiej artystce, są jej imponująca szczerość w wyrażaniu frustracji, rozdawaniu słusznych ciosów i gestów wrażliwości oraz nieoceniona zdolność głębokiego poruszania.
Dawid Smyk, Pełna Sala
Reżyseria: Rungano Nyoni
Scenariusz: Rungano Nyoni
Zdjęcia: David Gallego
Montaż: Nathan Nugent
Muzyka: Lucrecia Dalt
W głównych rolach: Elizabeth Chisela, Henry B.J. Phiri, Susan Chardy
Tytuł oryginalny: On Becoming a Guinea Fowl
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2024
Kraj produkcji: Wielka Brytania, Zambia, Irlandia, USA
Język: polski
Napisy: polskie
Czas trwania: 95 min
MFF w Cannes 2024 – najlepsza reżyseria (Un Certain Regard)
Nagrody Brytyjskiego Kina Niezależnego 2024 – najlepsza reżyseria
MFF w Londynie 2024 – specjalne wyróżnienie
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez administratora: