(lutnie, teorba, gitara barokowa)
Szczególnym zamiłowaniem darzy muzykę solową XVII i XVIII wieku na lutnię barokową oraz muzykę zespołową z użyciem teorby i gitary barokowej jako instrumentów continuo. Traktuje muzykę barokową jak sztukę współczesną i żywą, współgrającą w niezwykły sposób z naszymi nowoczesnymi potrzebami artystycznymi. Nie interesuje się mechanicznym odtwarzaniem, poszukuje naturalności i prawdziwych, głębokich emocji.
Ukończyła z wyróżnieniem studia w zakresie gry na lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Jerzego Żaka oraz w Hochschule für Musik Trossingen (Niemcy) pod kierunkiem Rolfa Lislevanda. Jest także absolwentką studiów licencjackich w Katedrze Komparatystyki Literackiej Instytutu Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Naukę gry na lutni rozpoczęła pod kierunkiem Antona Biruli. Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Joachima Helda czy Jacoba Lindberga. Realizując basso continuo, współpracowała z solistami i zespołami zarówno w kraju, jak i za granicą, a także z teatrami operowymi w Stuttgarcie (Wilhelma Theater), Pforzheim, Krakowie, z Warszawską Operą Kameralną, Capellą Cracoviensis, Polską Operą Królewską oraz Danmarks Radio Orkestret w Kopenhadze i Hochschule für Musik u. Theater w Lipsku. Brała udział w premierowych nagraniach, m.in.: ścieżki dźwiękowej do „Szkoły żon” dla Teatru Telewizji (muz. A. Konarski, reż. J. Stuhr), oratorium „Golia abbattuto” A. Melaniego (dyr. J. Żak), cyklu M. Stachowskiego „Amoretti” (1982) i zbiorów Bibliotheca Rudolphina, a także utworów z tabulatur krzeszowskich dla Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona oraz w koncertowych nagraniach dla TVP Kultura. W swojej pracy doktorskiej zajęła się bardzo rzadko wykonywaną muzyką kameralną z lutnią obligato na przełomie XVII i XVIII wieku i dokonała jej premierowych rejestracji dźwiękowych (praca ta otrzymała Nagrodę Prezesa Rady Ministrów 2023). W 2023 r. ukazała się jej solowa płyta „Timeless Lute” z utworami na lutnię barokową autorstwa Silviusa Leopolda Weissa oraz premierowym nagraniem suity „Le Parnasse Silesienne” Marka Pasiecznego
Anna Wiktoria jest jednym z redaktorów w międzynarodowym projekcie Le Luth Doré. Prowadzi także warsztaty i wykłady na temat instrumentów lutniowych i ich oryginalnego repertuaru oraz klasę Lutni i Dawnych Instrumentów Szarpanych w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Fot. Paweł Pałka
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez administratora: