2025

Frajda Granda Bzik

Wiek: dzieci 3+ i bliscy im dorośli

Spektakl o spotkaniu ciał, energii, skojarzeń.
Spotkanie w tym momencie.
Wyjątkowe, jedyne, niepowtarzalne.
Spokój, bliskość, wspólnota, rodzina. Czego w niej doświadczamy? Różnorodności, niespodzianek, nieporozumień, frajdy, awarii, kłótni i bzika! Jesteśmy od siebie różni, każdy niesie swoją historię. Spotykamy się, czekamy na siebie, uciekamy, szukamy kolejnych ścieżek. Jesteśmy razem, połączeni niewidzialną siatką uczuć i myśli. Czy bywa nam ze sobą ciężko? Jasne! Każdy przecież przekracza swoje granice, każdy się potyka, każdy rozkręca od czasu do czasu swoją własną grandę!
Trzy performerki w swobodny, otwarty i włączający sposób budują i odkrywają wielozmysłowy świat. To ich historia o eksperymentowaniu, dojrzewaniu, poznawaniu samych siebie i odkrywaniu innych.
Spotkaniu towarzyszą obiekty sensoryczne Intibag.

Dostępność

Obydwa pokazy są ze wstępem w PJM i z audiodeskrypcją. W celu rezerwacji biletów z zestawem słuchawek do audiodeskrypcji należy zadzwonić lub wysłać SMS na nr + 48 530 157 939 lub napisać pod adres: festiwal@noweepifanie.pl.

Na spektakle w ramach Rodzinnych Nowych Epifanii obowiązuje zniżki 15% na bilet za okazaniem Legitymacji Osoby Niepełnosprawnej. Zniżka obejmuje jednego opiekuna.

Ważne informacje

W cenie biletu o godz. 14:00 odbędą się warsztaty. Wymagane zapisy (opis poniżej).
Aktorzy wchodzą w interakcję z Widzami. W spektaklu wykorzystywane są światła w różnych kolorach. Bez słów. Wszyscy Widzowie proszeni są o zdjęcie obuwia.

Recenzje

Frajda to radość i zabawa. Granda – coś oburzającego albo wielka awantura. Bzik z kolei kiedyś oznaczał kogoś oryginalnego, dziś raczej dziwaka. Co je łączy? Rodzina! (…) Frajda, granda, bzik to także pełnowymiarowe dzieło taneczne. Dziewczyny z Kolekttacz przygotowały intrygującą choreografię, którą zaprezentowały w rytmie awanturniczej muzyki, by chwile później ukoić płynnymi ruchami zszargane nerwy. Pomocne w tym były oczywiście poduchy i wałki, które po tym, jak przez moment były tarczami treningowymi, przedmiotami do rozładowania złych emocji, kolejno przelewały się po ciele, delikatnie je masując, rozluźniając mięśnie, uwalniały od napięcia.
Monika Nawrocka-Leśnik, kultura.poznan.pl

O warsztatach

Ku bliskości

Warsztaty dedykujemy dzieciom od 3 lat i bliskim dorosłym, także uczestnikom i uczestniczkom z różnymi potrzebami.

Zapraszamy do spotkania w ruchu autentycznym, niewymuszonym, w nieustającej wymianie: myśli, energii, obserwacji, skojarzeń. Warsztaty traktujemy jako pretekst do budowania i pogłębiania relacji pomiędzy uczestnikami wydarzenia. W naszym działaniu staramy się przełamywać tradycyjny schemat artysta – odbiorca, przenosząc akcent z biernego odbioru na wspólne doświadczanie i przeżywanie. Towarzyszą nam założenia niezaprogramowanej na siłę interakcji, wielozmysłowości i współtworzenia.
Podczas „Ku bliskości” staramy się zwrócić uwagę na fakt, że każde ciało jest wyjątkowe, niepowtarzalne, wystarczające. Szukamy szczególnej energii, która daje swobodę, skupienie a zwłaszcza radość.
Towarzyszą nam obiekty sensoryczne INTIBAG (www.intibag.eu).

Zapisy: miejsca rezerwują dorośli i dzieci
Koszt: warsztaty są w cenie biletu

POBIERZ DARMOWĄ WEJŚCIÓWKĘ

Liczba uczestników: 25 osób
Czas trwania: 12.04.2025 sob. 14:00–14:45

Twórcy

Choreografia/reżyseria: Aniela Kokosza, Paulina Giwer-Kowalewska, Agnieszka Dubilewicz
Współpraca choreograficzna: Izabela Chlewińska
Przestrzeń: Tomasz Bergmann
Muzyka: Hania Rani i fragment utworu: „Mutant brain” Sama Spiegela
Kostiumy: Olga Strizhniova, Idalia Mantas
Produkcja: Art Fraction Foundation, Stowarzyszenie Artystów Kolekttacz

Premiera: 1.07.2021
Czas trwania: ok. 45 min
3+

Występują
Aniela Kokosza, Paulina Giwer-Kowalewska, Aneta Jankowska

Nagrody

Spektakl zakwalifikowany na Polską Platformę Tańca 2024 w Łodzi.

Galeria

Treser

Kofman. Podwójne wiązanie

Premiera na Festiwalu Nowe Epifanie

Sarah Kofman – francuska filozofka, eseistka, profesorka Sorbony, związana z nurtem dekonstrukcjonizmu – była bliską współpracowniczką Jacques’a Derridy i Gilles’a Deleuze’a. Jednak mimo imponującego dorobku naukowego obejmującego filozofię, sztukę, psychoanalizę, literaturę i feminizm, nigdy nie zdobyła należnego jej miejsca w gronie najwybitniejszych postaci światowej filozofii.
Kofman napisała wiele książek i niezliczone artykuły, ale dopiero pod koniec życia odważyła się opowiedzieć o sobie. O swoim dzieciństwie rozpiętym między dwoma matkami i o symbolicznym nieustannym „krążeniu” między rue Ordener – kojarzoną z jej żydowską tożsamością, a rue Labat – związaną z procesem asymilacji; krążeniu, które stało się źródłem jej wewnętrznego konfliktu tożsamościowego.
Sztuczna, wytworzona na lata tożsamość nie tylko pozwoliła przetrwać Kofman wojnę i uniknąć śmierci, ale także umożliwiła refleksję nad tym, co najgłębiej tkwiło w jej własnym „ja”. Przyglądając się tej osobistej historii Kofman, powinniśmy zadać sobie pytanie: na co właściwie patrzymy i kogo tak naprawdę widzimy?

Całe życie obchodzę, Alexandre,
wydaję na taksówki
by omijały rue Ordener i rue Labat
szerokim łukiem,
a zwłaszcza łączącą je rue Marcadet,
ta jest najgorsza,
czy słyszysz to, co ja: Mar-cadet, kosz-mar?
to nie przypadek, Alexandre, że między te dwie ulice
wcisnęła się ta sylaba, posłuchaj:
MAR-cadet, kosz-MAR! Dlatego
omijam od kilkudziesięciu lat
rue Ordener i rue Labat,
taksówka, zawsze ta sama, zawozi mnie na wykłady
nadkładając drogi,
dopłacam do tych objazdów, całe życie za to płacę,
już dość.

Janusz Margański, Monika Muskała (fragment scenariusza)

12 kwietnia po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórczyniami i twórcami oraz z prof. Andrzejem Lederem. Moderatorka: Katarzyna Lemańska

Harmonogram

Premiera festiwalowa: 10.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Pokazy festiwalowe: 11-13.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Spotkanie z twórcami i prof. Andrzejem Lederem, 12.04, g. 21.15, Duża Scena, wstęp wolny

Ważne informacje

W spektaklu pojawia się tematy: śmierci samobójczej, zaburzenia odżywiania, przemocy wobec dzieci. Palone są na scenie papierosy.

Twórcy

Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Tekst: Janusz Margański, Monika Muskała
Sceniczne opracowanie tekstu: Monika Muskała
Scenografia: Zbigniew Libera
Muzyka: Wojtek Blecharz
Reżyseria światła, zdjęcia do filmu: Marcin Koszałka
Kostiumy: Katarzyna Kalwat, Saskia Hellmann
Konsultacja choreograficzna: Igor Shugaleev
Opracowanie architektoniczne koncepcji scenografii i jej realizacja wizualna: Saskia Hellmann
Instumentalistka: Kamila Wąsik-Janiak
Inspicjentka: Marta Śmierzchalska
Asystentka reżyserki: Maja Wisła-Szopińska
Koprodukcja: Nowy Teatr, Festiwal Nowe Epifanie/Centrum Myśli Jana Pawła II
Premiera: 10.04.2025 podczas 16. edycji Festiwalu Nowe Epifanie
16+

Występują
Ewa Dałkowska/Maria Maj, Małgorzata Hajewska, Maja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek oraz Alicja Strojek/Emilia Przywara/Nina Żubrowska

Tu mieszkamy

Wiek: dzieci 2–5 lat i bliscy im dorośli

Spektakl oparty na tańcu, ruchu i obiektach skupiony na poszukiwaniu istoty wspólnoty.
Spójrz, to jest dom. Tu mieszkamy. Nasz dom.
Ale rozejrzyj się – czy widzisz inne domy?
Czy są ze sobą połączone?
Chcielibyśmy zaprosić rodziny w podróż po naszej okolicy. To jest nasza społeczność. Tutaj wszyscy mieszkamy.
Odkryjmy razem naszą wspólną przestrzeń. Jak troszczymy się o siebie nawzajem? Jak możemy żyć razem pomimo wszystkich różnic?
Wszyscy jesteśmy połączeni, dlatego chcemy być życzliwi i wspólnie budować naszą społeczność.
Otwórz swoje serce, otwórz drzwi swojego domu i dołącz do nas w tym wyjątkowym momencie.
Spektakl jest wyrazem naszej troski o oddanie głosu najmłodszym w relacjach, które tworzymy z otaczającymi nas ludźmi.
Dwoje łagodnych performerów zaprasza najmniejszych widzów do współpracy w budowaniu ich małej społeczności i dzieleniu się kreatywnością.

Ważne informacje

W spektaklu wykorzystywane są światła w różnych kolorach, występują intensywne zmiany oświetlenia oraz dynamiczna muzyka. Aktorzy wchodzą w interakcję z Widzami.
Wszyscy Widzowie proszeni są o zdjęcie obuwia.

Dostępność

Obydwa pokazy są z audiodeskrypcją. W celu rezerwacji biletów z zestawem słuchawek do audiodeskrypcji należy zadzwonić lub wysłać SMS na nr + 48 530 157 939 lub napisać pod adres: festiwal@noweepifanie.pl.

Na spektakle w ramach Rodzinnych Nowych Epifanii obowiązuje zniżki 15% na bilet za okazaniem Legitymacji Osoby Niepełnosprawnej. Zniżka obejmuje jednego opiekuna.

Twórcy

Reżyseria: Alicja Morawska-Rubczak
Koncepcja, scenografia: Barbara Małecka
Przygotowanie choreograficznie: Ula Zerek i Aniela Kokosza
Muzyka: Iwona Skv

Premiera: 9.09.2023
Czas trwania: 40 min
Dla rodzin z dziećmi od 2 do 5 lat.

Spektakl zrealizowany w koprodukcji Teatru Animacji w Poznaniu i Art Fraction Foundation w ramach projektu „Mapping. A map on the aesthetics of performing arts for early years” realizowanego ze środków programu Kreatywna Europa.

Występują
Paulina Giwer-Kowalewska, Antek Kurjata
Głosów użyczyli: Zuzanna Morawska, Emilia Gałkowska i Piotr Grabowski

Nagrody

28 edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ:
Nagrodę im. Stefanii Wilczyńskiej (Jury Dorosłych)
Nagrodę im. Haliny i Jana Machulskich za stworzenie atmosfery bezpieczeństwa, za przełamanie podziału na widza i przedstawiającego, za nawiązanie bliskiej relacji z widzami, za uważność i wzajemne zaufanie w duecie scenicznym, za odzwierciedlenie idei Korczakowskich (Jury Młodych).

Galeria

Trailer

Kofman. Podwójne wiązanie

Premiera na Festiwalu Nowe Epifanie

Sarah Kofman – francuska filozofka, eseistka, profesorka Sorbony, związana z nurtem dekonstrukcjonizmu – była bliską współpracowniczką Jacques’a Derridy i Gilles’a Deleuze’a. Jednak mimo imponującego dorobku naukowego obejmującego filozofię, sztukę, psychoanalizę, literaturę i feminizm, nigdy nie zdobyła należnego jej miejsca w gronie najwybitniejszych postaci światowej filozofii.
Kofman napisała wiele książek i niezliczone artykuły, ale dopiero pod koniec życia odważyła się opowiedzieć o sobie. O swoim dzieciństwie rozpiętym między dwoma matkami i o symbolicznym nieustannym „krążeniu” między rue Ordener – kojarzoną z jej żydowską tożsamością, a rue Labat – związaną z procesem asymilacji; krążeniu, które stało się źródłem jej wewnętrznego konfliktu tożsamościowego.
Sztuczna, wytworzona na lata tożsamość nie tylko pozwoliła przetrwać Kofman wojnę i uniknąć śmierci, ale także umożliwiła refleksję nad tym, co najgłębiej tkwiło w jej własnym „ja”. Przyglądając się tej osobistej historii Kofman, powinniśmy zadać sobie pytanie: na co właściwie patrzymy i kogo tak naprawdę widzimy?

Całe życie obchodzę, Alexandre,
wydaję na taksówki
by omijały rue Ordener i rue Labat
szerokim łukiem,
a zwłaszcza łączącą je rue Marcadet,
ta jest najgorsza,
czy słyszysz to, co ja: Mar-cadet, kosz-mar?
to nie przypadek, Alexandre, że między te dwie ulice
wcisnęła się ta sylaba, posłuchaj:
MAR-cadet, kosz-MAR! Dlatego
omijam od kilkudziesięciu lat
rue Ordener i rue Labat,
taksówka, zawsze ta sama, zawozi mnie na wykłady
nadkładając drogi,
dopłacam do tych objazdów, całe życie za to płacę,
już dość.

Janusz Margański, Monika Muskała (fragment scenariusza)

12 kwietnia po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórczyniami i twórcami oraz z prof. Andrzejem Lederem. Moderatorka: Katarzyna Lemańska

Harmonogram

Premiera festiwalowa: 10.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Pokazy festiwalowe: 11-13.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Spotkanie z twórcami i prof. Andrzejem Lederem, 12.04, g. 21.15, Duża Scena, wstęp wolny

Ważne informacje

W spektaklu pojawia się tematy: śmierci samobójczej, zaburzenia odżywiania, przemocy wobec dzieci. Palone są na scenie papierosy.

Twórcy

Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Tekst: Janusz Margański, Monika Muskała
Sceniczne opracowanie tekstu: Monika Muskała
Scenografia: Zbigniew Libera
Muzyka: Wojtek Blecharz
Reżyseria światła, zdjęcia do filmu: Marcin Koszałka
Kostiumy: Katarzyna Kalwat, Saskia Hellmann
Konsultacja choreograficzna: Igor Shugaleev
Opracowanie architektoniczne koncepcji scenografii i jej realizacja wizualna: Saskia Hellmann
Instumentalistka: Kamila Wąsik-Janiak
Inspicjentka: Marta Śmierzchalska
Asystentka reżyserki: Maja Wisła-Szopińska
Koprodukcja: Nowy Teatr, Festiwal Nowe Epifanie/Centrum Myśli Jana Pawła II
Premiera: 10.04.2025 podczas 16. edycji Festiwalu Nowe Epifanie
16+

Występują
Ewa Dałkowska/Maria Maj, Małgorzata Hajewska, Maja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek oraz Alicja Strojek/Emilia Przywara/Nina Żubrowska

Ciemności kryją ziemię

Na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego * władza * przemoc

Wejściówki w cenie 50 zł będą sprzedawane w przypadku wolnych miejsc na widowni. Nasz festiwalowy punkt informacyjny w foyer Teatru Powszechnego będzie czynny od 18.00 w dniu pokazu.

Po sukcesie spektaklu „Goście Wieczerzy Pańskiej” z Nowego Teatru w Warszawie, którego premiera odbyła się na Festiwalu Nowe Epifanie, Tomasz Fryzeł i Piotr Froń zrealizowali przedstawienie o etycznym marazmie człowieka. Adaptacja powieści Jerzego Andrzejewskiego „Ciemności kryją ziemię” rozgrywa się pod koniec XV wieku w Hiszpanii i koncentruje wokół postaci Wielkiego Inkwizytora Tomása De Torquemady, w którego wciela się Mirosław Baka. Podczas pobytu w mieście Villa-Réal duchowny poznaje młodego dominikanina Diega, który początkowo buntuje się przeciwko metodom Świętego Oficjum wobec heretyków. Torquemada jednak nie tylko przekonuje młodzieńca co do słuszności swojej działalności w imię obrony wiary, lecz także czyni go uczniem ślepo podążającym za ideami Inkwizycji. Pod wpływem Tomása – czy to za sprawą jego retorycznych manipulacji, czy stosunku władzy – pozostają prawie wszyscy bohaterowie powieści.
Mirosław Baka po raz kolejny obronił tytuł mistrzowski. Charakterystyczna dla wielu jego ról powściągliwość, w połączeniu ze spokojnym, surowym tonem głosu, sprawiają, że w swojej kreacji wydaje się chwilami nie człowiekiem z krwi i kości, ale precyzyjną wykładnią logicznego umysłu. Jego postać jest bezkompromisowa w słownych starciach ze swoimi rozmówcami – z każdej potyczki wychodzi z cichym triumfem. Świetnie partneruje mu Piotr Biedroń w roli Diega. 
Czym zapełnić duchową pustkę? W jakich warunkach rodzi się zło? Te pytania, wywiedzione z – wyraźniej niż przedstawienie osadzonej historycznie – literatury Andrzejewskiego, odgrywają najważniejszą rolę w spektaklu Fryzła. To im podporządkowana jest oszczędna gra siedmiu, niemal przez cały czas obecnych na scenie, aktorów – tym mocniejsza w wymowie, im bardziej zespół gdańskiego Teatru Wybrzeże tonuje swoją sceniczną obecność. Ostatecznie zło w „Ciemnościach kryjących ziemię” personifikuje się jako działalność Świętej Inkwizycji, która u Fryzła – jeszcze silniej niż u Andrzejewskiego – ma wymiar uniwersalny: nie tylko społeczno-polityczny, wychodzący poza ramy instytucji kościelnej i kontekst chrześcijańsko-religijny, ale przede wszystkim duchowy, jednostkowy dla każdego człowieka.

Więcej: Katarzyna Lemańska, „Notatnik Teatralny”

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Tomaszem Fryzłem oraz prof. Pawłem Łukowem z Wydziału Filozofii UW. Moderator:  dr Henryk Mazurkiewicz

Recenzje

Warto obejrzeć ten spektakl o manipulacji, zdradzaniu przyjaciół, donosicielstwie i kłamstwach najwyższych władz, by uświadomić sobie, że epoki się zmieniają, a najgorszy mrok trwa i kipi jak gotowana woda w garnku, nawet gdy ubrany jest w elegancki garnitur.
Krzysztof Skiba, „Angora”

Spektakl Teatru Wybrzeże nie jest atakiem na kościół, a ponurą, upiorną wręcz wiwisekcją zła, ubraną symbolicznie w szaty inkwizycji. W laboratoryjnych wręcz warunkach widzowie śledzą, jak zło rodzi zło, którego nie da się ujarzmić. Efektowny wizualnie, bardzo dobrze zagrany spektakl przekonuje, że Tomasz Fryzeł ma szansę odegrać większą rolę w polskim teatrze.
Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl

Twórcom udało się nie tylko przenikliwie spojrzeć w mroki hiszpańskiej Inkwizycji, ale też obnażyć ponadczasowe mechanizmy reprodukowania zła. Otchłań, którą wykreowali, budzi trwogę, bo spoglądanie w nią nie może pozostać bezkarne. Torquemada każdego z nas zapytać może o imię.
Wojciech Jerzy Kieler, Teatrologia.info

Twórcy

Adaptacja i dramaturgia: Piotr Froń
Reżyseria: Tomasz Fryzeł
Scenografia i kostiumy: Anna Oramus
Muzyka: Nikodem Dybiński
Reżyseria światła: Klaudyna Schubert
Asystent reżysera: Grzegorz Otrębski
Inspicjentka-suflerka: Weronika Mathes

Premiera: 12.04.2024
Czas trwania: 1 godz. 50 min (bez przerwy)
W spektaklu występuje intensywne czerwone światło.

Występują
Mirosław Baka, Piotr Biedroń, Maciej Konopiński, Marcin Miodek, Grzegorz Otrębski, Cezary Rybiński, Jarosław Tyrański

Galeria

Making of

Puste miejsca

Na podstawie dramatu Clàudii Cedó * utrata dziecka * trauma

Młoda kobieta staje przed dylematem osobistym – bardzo pragnie macierzyństwa. Od samego początku ciąża nie przebiega jednak prawidłowo. Zachowany w nadrealistycznej estetyce dramat katalońskiej dramatopisarki Clàudii Cedó, inspirowany osobistymi przeżyciami autorki, opowiada o uwewnętrznionych etapach żałoby, którą po przerwanej w wyniku kolejnych komplikacji ciąży przechodzi Julia.
W powrocie do równowagi psychicznej bohaterce, granej przez Katarzynę Dałek, pomaga jej alter ego – w drugą Julię wciela się Dorota Androsz. Skłania ona swoją imienniczkę do retrospekcji pobytu w szpitalu i decyzji, które wtedy zapadły. Ta swoista psychoterapia odbywa się w tytułowym pustym miejscu.
Historia Julii wpisuje się w międzypokoleniowe doświadczenia matek, podejmując tematy terminacji ciąży z powodu zagrożenia zdrowia i życia kobiety oraz pomocy społeczno-psychologicznej. Spektakl Leny Frankiewicz nie jest jednak o walce kobiet o ich prawa, ale o emocjonalnych konsekwencjach straty. W jaki sposób można zaopiekować się tak wielkim bólem?

Więcej: Katarzyna Lemańska, „Notatnik Teatralny”

8 marca po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserką Leną Frankiewicz oraz dr hab. n. med. Urszulą Tataj-Puzyną. Moderatorka: Alina Wojsław

Ważne informacje

W spektaklu pojawia się temat utraty dziecka.

Recenzje

Przedstawienie „Pustych miejsc” w reżyserii Leny Frankiewicz (…) jest inscenizacją godną polecenia. Wykracza ono daleko poza ramy, jakie zakreśla mu przyklejana etykieta terapeutyczności. Jest „opowieścią” wychodzącą z brutalnego realizmu do symbolicznego kodu o traumatycznym ludzkim cierpieniu, granicach odpowiedzialności, samotności w obliczu krańcowych sytuacji życiowych.
Edward Jakiel, teatrologia.info

Czy spektakl ten może mieć działanie terapeutyczne? Z pewnością tak, bo traum, które pieką do żywego i o których trudno rozmawiać nawet z bliskimi (jak poronienie, śmierć dziecka, ale też bezpłodność, gwałt czy zdrada) jest więcej. (…) „Puste miejsca” są pięknym wizualnie, dopracowanym w każdym detalu spektaklem, z prawdziwym popisem aktorskim Katarzyny Dałek, dzięki której dramat jej bohaterki rezonuje jeszcze długo po wyjściu z teatru.
Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl

Co czuje kobieta postawiona przed decyzją o aborcji wyczekiwanego dziecka, o którym wie, że urodzi się martwe? Powinna ratować siebie czy dziecko? A może uchwycić się cienia szansy, że lekarze się mylą? Jak w takim momencie ocalić w sobie nadzieję? „Puste miejsca” stawiają najtrudniejsze z pytań, nie dając na nie prostych odpowiedzi.
Katarzyna Fryc, „Gazeta wyborcza”

Twórcy

Reżyseria: Lena Frankiewicz
Autorka: Clàudia Cedó
Tytuł oryginalny: „Una gossa en un descampat” (2018)
Tłumaczenie z języka hiszpańskiego: Zuzanna Bućko
Scenografia, światło: Agata Skwarczyńska
Kostiumy: Alicja Kamaj
Muzyka: Miłosz Pękala
Choreografia: Anna Steller
Wideo: Mateusz Zieliński
Konsultacje wokalne: Marta Smuk
Konsultacje psychologiczne: Anna Szarmach
Inspicjentka-suflerka, asystentka reżyserki: Agnieszka Szczepaniak
Projekt plakatu: Natalia Kabanow
Polski przekład sztuki pod tytułem „W pustym gnieździe” ukazał się w miesięczniku „Dialog” (2020 nr 4).

Premiera: 2.02.2024
Czas trwania: 1 godz. 50 min (bez przerwy)
W spektaklu wykorzystywane są światła w różnych kolorach, występują intensywne zmiany oświetlenia oraz dynamiczna muzyka.

Występują
Dorota Androsz – Julia 2
Piotr Biedroń – Paul oraz Cień
Katarzyna Dałek – Julia
Sylwia Góra – Gloria (aktorka), Doktor Prat (ginekolożka), Carme (psycholożka), Martina (przyjaciółka), Irene (siostra), Paula (pielęgniarka)
Krzysztof Matuszewski – Ricard oraz Josep
Marzena Nieczuja-Urbańska – Merche (matka), Mari (pielęgniarka z Andulazji), Babcia, Anestozjolożka, Ester (pielęgniarka na praktykach), Sprzedawczyni, Paula (pielęgniarka)

Galeria

Making of

Puste miejsca

Na podstawie dramatu Clàudii Cedó * utrata dziecka * trauma

Młoda kobieta staje przed dylematem osobistym – bardzo pragnie macierzyństwa. Od samego początku ciąża nie przebiega jednak prawidłowo. Zachowany w nadrealistycznej estetyce dramat katalońskiej dramatopisarki Clàudii Cedó, inspirowany osobistymi przeżyciami autorki, opowiada o uwewnętrznionych etapach żałoby, którą po przerwanej w wyniku kolejnych komplikacji ciąży przechodzi Julia.
W powrocie do równowagi psychicznej bohaterce, granej przez Katarzynę Dałek, pomaga jej alter ego – w drugą Julię wciela się Dorota Androsz. Skłania ona swoją imienniczkę do retrospekcji pobytu w szpitalu i decyzji, które wtedy zapadły. Ta swoista psychoterapia odbywa się w tytułowym pustym miejscu.
Historia Julii wpisuje się w międzypokoleniowe doświadczenia matek, podejmując tematy terminacji ciąży z powodu zagrożenia zdrowia i życia kobiety oraz pomocy społeczno-psychologicznej. Spektakl Leny Frankiewicz nie jest jednak o walce kobiet o ich prawa, ale o emocjonalnych konsekwencjach straty. W jaki sposób można zaopiekować się tak wielkim bólem?

Więcej: Katarzyna Lemańska, „Notatnik Teatralny”

8 marca po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserką Leną Frankiewicz oraz dr hab. n. med. Urszulą Tataj-Puzyną. Moderatorka: Alina Wojsław

Ważne informacje

W spektaklu pojawia się temat utraty dziecka.

Recenzje

Przedstawienie „Pustych miejsc” w reżyserii Leny Frankiewicz (…) jest inscenizacją godną polecenia. Wykracza ono daleko poza ramy, jakie zakreśla mu przyklejana etykieta terapeutyczności. Jest „opowieścią” wychodzącą z brutalnego realizmu do symbolicznego kodu o traumatycznym ludzkim cierpieniu, granicach odpowiedzialności, samotności w obliczu krańcowych sytuacji życiowych.
Edward Jakiel, teatrologia.info

Czy spektakl ten może mieć działanie terapeutyczne? Z pewnością tak, bo traum, które pieką do żywego i o których trudno rozmawiać nawet z bliskimi (jak poronienie, śmierć dziecka, ale też bezpłodność, gwałt czy zdrada) jest więcej. (…) „Puste miejsca” są pięknym wizualnie, dopracowanym w każdym detalu spektaklem, z prawdziwym popisem aktorskim Katarzyny Dałek, dzięki której dramat jej bohaterki rezonuje jeszcze długo po wyjściu z teatru.
Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl

Co czuje kobieta postawiona przed decyzją o aborcji wyczekiwanego dziecka, o którym wie, że urodzi się martwe? Powinna ratować siebie czy dziecko? A może uchwycić się cienia szansy, że lekarze się mylą? Jak w takim momencie ocalić w sobie nadzieję? „Puste miejsca” stawiają najtrudniejsze z pytań, nie dając na nie prostych odpowiedzi.
Katarzyna Fryc, „Gazeta wyborcza”

Twórcy

Reżyseria: Lena Frankiewicz
Autorka: Clàudia Cedó
Tytuł oryginalny: „Una gossa en un descampat” (2018)
Tłumaczenie z języka hiszpańskiego: Zuzanna Bućko
Scenografia, światło: Agata Skwarczyńska
Kostiumy: Alicja Kamaj
Muzyka: Miłosz Pękala
Choreografia: Anna Steller
Wideo: Mateusz Zieliński
Konsultacje wokalne: Marta Smuk
Konsultacje psychologiczne: Anna Szarmach
Inspicjentka-suflerka, asystentka reżyserki: Agnieszka Szczepaniak
Projekt plakatu: Natalia Kabanow
Polski przekład sztuki pod tytułem „W pustym gnieździe” ukazał się w miesięczniku „Dialog” (2020 nr 4).

Premiera: 2.02.2024
Czas trwania: 1 godz. 50 min (bez przerwy)
W spektaklu wykorzystywane są światła w różnych kolorach, występują intensywne zmiany oświetlenia oraz dynamiczna muzyka.

Występują
Dorota Androsz – Julia 2
Piotr Biedroń – Paul oraz Cień
Katarzyna Dałek – Julia
Sylwia Góra – Gloria (aktorka), Doktor Prat (ginekolożka), Carme (psycholożka), Martina (przyjaciółka), Irene (siostra), Paula (pielęgniarka)
Krzysztof Matuszewski – Ricard oraz Josep
Marzena Nieczuja-Urbańska – Merche (matka), Mari (pielęgniarka z Andulazji), Babcia, Anestozjolożka, Ester (pielęgniarka na praktykach), Sprzedawczyni, Paula (pielęgniarka)

Galeria

Making of

Nie smućcie się. Ja zawsze będę z Wami

Wiek: 16+ * wiara * świecka świętość

Na zaproszenie Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie dramatopisarka Jolanta Janiczak i reżyser Wiktor Rubin mieli zrealizować spektakl o lokalnej tematyce. Zainteresowała ich historia objawień w Gietrzwałdzie oraz biografie dwóch młodziutkich wizjonerek. Zgodnie z poleceniem Maryi dziewczynki najpierw zamieszkały w klasztorze, a po ukończeniu edukacji wstąpiły do zgromadzenia szarytek. Siostra Barbara pracowała jako misjonarka i zmarła w Gwatemali. Obecnie trwa jej proces beatyfikacyjny. Natomiast o Justynie historia i Kościół milczą, od kiedy w wieku trzydziestu trzech lat niespodziewanie opuściła klasztor. Jej dalsze losy są nieznane… Twórcy „Nie smućcie się. Ja zawsze będę z Wami” skoncentrowali się na perspektywie Justyny (w tej roli zjawiskowa Milena Gauer), której decyzja o odejściu z zakonu sprawiła, że nie tylko nikt nie zastanawia się nad wyniesieniem jej na ołtarze, ale jej znaczenie jako drugiej z wizjonerek wydaje się problematyczne. Justyna wpisuje się bowiem w biografie niezależnych, zapomnianych przez wielką Historię, kontrowersyjnych kobiet teatru Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina – obok carycy Katarzyny, królowej Joanny Szalonej, hrabiny Batory, Rity Gorgonowej, spalonej na stosie Barbary Zdunk czy morderczyni Zofii Stefaniak spod Kórnika. W na(d)pisanym przez twórców życiorysie Justyna, bohaterka „Nie smućcie się”, pozostaje wierna dogmatom wiary, także maryjnemu, chociaż jest postacią pełną wątpliwości i niespełnioną religijnie. Przekonajcie się sami, czy jej emancypacyjne poszukiwania duchowe, w których więcej jest pytań, niż zawierzenia się Bogu, tę ludzką potrzebę umacniają. 

Więcej: Katarzyna Lemańska, „Notatnik Teatralny”

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z dramatopisarką Jolantą Janiczak, reżyserem Wiktorem Rubinem oraz dr Angeliką Małek, ekspertką od teologii feministycznej. Moderatorka: Ewa Kiedio, dyrektorka wydawnictwa „Więź”

Recenzje

Jolancie Janiczak i Wiktorowi Rubinowi nie po raz pierwszy udało się znaleźć świeży i ważny temat w pozornie wysyconych już dyskusjach o pozycji kobiet, patologii struktur kościelnych, przemocy, pamięci i traumie. W subtelnie zabawnym, interesującym wizualnie spektaklu sprawnie łączą lokalną, osadzoną w pamięci Warmii opowieść będącą mitem założycielskim pobliskiego Sanktuarium Maryjnego w Gietrzwałdzie z szerszym kontekstem polskiego katolicyzmu i uniwersalnymi refleksjami na temat wiary, pamięci i patriarchatu. 
Magdalena Rewerenda, „Czas Kultury”

Jolanta Janiczak i Wiktor Rubin patrzą na katolicyzm ze środka i z czułością.
Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”

(…) olśniewające wizualnie, ostentacyjnie recyklingowe kostiumy Marty Szypulskiej (…) miksują powidoki ikonicznych filmowych kadrów (dzieła Jaromila Jireša czy Siergieja Paradżanowa) z estetyką ludowej religijności i wraz ze scenografią Surowca budują teatralną plastykę, która zbliża sceniczną rzeczywistość przedstawienia do opowieści misteryjnej (…).
Anna Jazgarska, teatralny.pl 

Twórcy

Tekst i dramaturgia: Jolanta Janiczak
Reżyseria: Wiktor Rubin
Scenografia i wideo: Łukasz Surowiec
Kostiumy: Marta Szypulska
Muzyka: Krzysztof Kaliski
Ruch sceniczny: Magda Jędra
Reżyseria światła: Monika Stolarska
Asystentka kostiumografki: Natalia Dziarczykowska
Inspicjentka/suflerka: Grażyna Czarkowska

Premiera: 22.03.2024
Czas trwania: 1 godz. 40 min (bez przerwy)
16+ 

Występują
Milena Gauer, Aleksandra Kolan, Marta Markowicz, Barbara Prokopowicz, Radosław Hebal, Maciej Pesta
Chór Matek Boskich: Jagoda Białek (Studium Aktorskie), Aleksandra Najda (Studium Aktorskie), Monika Stępień, Aleksandra Wajzer, Olha Zakorchemna 

Galeria

Making of

Niewidoczne

Wiek: 5+

Weźcie udział w wyjątkowym doświadczeniu teatralnym, w którym znika podział na widownię i scenę, a widzowie są zaproszeni do bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni, gdzie mogą odkrywać świat osób niewidomych. Świat, w którym wszystkie zmysły poza wzrokiem się wyostrzają. Czy łatwiej czuć siebie, kiedy się nie widzi? Sprawdźcie, jak to jest, kiedy widać mniej, a czuć więcej.

Autorami spektaklu-doświadczenia są Izabela Chlewińska, twórczyni sztuki tańca i instalacji performatywnych, badaczka ruchu i metod pracy z ciałem, oraz Tomasz Bergmann – artysta wizualny, twórca obiektów i form, autor przestrzeni sensorycznych, współtwórca marki i projektu Intibag. Przedstawienie współtworzyły grupy eksperckie – niewidome i niedowidzące dzieci i dorośli.

Przestrzeń powstała na potrzeby spektaklu jest miejscem odpoczynku, wyciszającym, kojącym i sprzyjającym osobom wrażliwym, gdzie ilość bodźców jest ograniczona. Czas płynie tu wolniej i można bardziej poczuć siebie. Aktorzy są przewodnikami po tej przestrzeni.

Ważne informacje

Dolna granica wiekowa została ustalona na 5 lat.

W cenie biletu po spektaklach – o godz. 12:00 i 15:30 – odbędą się godzinne warsztaty rodzinne prowadzone przez pedagogów Teatru Miniatura (opis warsztatów poniżej).

Dostępność spektaklu

Spektakl jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz neuroróżnorodnych.

Kilka słów od choreografki

Czego możemy się spodziewać, przychodząc na spektakl „Niewidoczne”?

Spotkamy się z dwojgiem aktorów i specjalnie przygotowaną przestrzenią, która wycisza układ nerwowy. Scenografia Tomka Bergmanna została zaprojektowana holistycznie, żeby działać na widza uspokajająco, poprzez formę, światło i dźwięk. Pojawią się w niej obiekty sensoryczne, które oddziałują na szósty zmysł, zwany czuciem głębokim.

Co to są obiekty sensoryczne?

Obiekty przypominają ciało człowieka, są ciałolubne i ciałopodobne. Kontakt z nimi zapewnia wrażenia dotykowe i słuchowe. Mają różne wielkości i ciężary. My je nazywamy obiektami sensorycznymi, ale można powiedzieć pufy. Dzięki nim wiele osób z wyzwaniami rozwojowymi doznaje ulgi, regulacji emocji i wyciszenia. W spektaklu „Niewidoczne” aktorzy wchodzą w relację z tymi obiektami, a nawet stają się ich wypełnieniem. Ich ciała są dla nas przewodnikami po świecie cielesności, a więc czucia głębokiego, mechanizmów regulujących układ nerwowy, relacji ze swoimi emocjami. A tego wszystkiego przecież nie widzimy, tylko czujemy.

Izabela Chlewińska

Recenzje

Wszyscy obecni zdejmują buty i wchodzą do umieszczonego w środku imponującego namiotu sensorycznego, zaprojektowanego i efektownie podświetlanego przez autora przestrzeni i obiektów spektaklu Tomasza Bergmanna. W środku nie ma krzeseł, tylko pufy i obiekty sensoryczne Intibag, imitujące ludzkie ciało i stworzone w podobny sposób jak koce obciążeniowe, tyle że z bardziej przyjaznej w dotyku rozciągliwej tkaniny.

Każdy siada lub kładzie się tak, by było mu wygodnie – na pufach lub obok nich, czasem tuląc się do zastanych obiektów. Chodzi o to, by zaopiekować swoje ciało tak, aby było mu jak najlepiej. Pomaga w tym półmrok panujący wewnątrz namiotu, który wyglądem przywodzi na myśl żywy organ, wewnątrz którego się znajdujemy. To miejsce przyjazne wizualnie oraz dźwiękowo, o czym publiczność szybko się przekonuje.

Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl

O warsztatach

Miniaturowe SPA

czyli miejsce wytchnienia i relaksu,

a w nim działania sprzyjające budowaniu dobrostanu w przestrzeni namiotu stanowiącego scenografię spektaklu „Niewidoczne” z repertuaru Miejskiego Teatru Miniatura.

Warsztaty poszerzają spektakl o nowe konteksty i zapraszają widzów do indywidualnego doświadczenia performatywnego.

Zaprosimy Was rodzinnie do zadań, podczas których pobawimy się PRZYIMKAMI, które pomogą Wam budować orientację przestrzenną i poznawać schemat własnego ciała. To właśnie przyimki wyznaczą nam całą dramaturgię i charakter pefromatywnej sytuacji, bo warsztaty w dużej części będą bez słów.

Warsztaty, prowadzone przez pedagogów Teatru Miniatura, skupiają się na wykorzystaniu potencjału cielesności w otaczającej przestrzeni oraz poszukiwaniu kreatywnych sposobów na znalezienie wytchnienia. 

Koszt: Warsztaty są w cenie biletu.
Czas trwania:
I termin: 15.03.2025 sob. 12:00–13:00
II termin: 15.03.2025 sob. 15:30–16:30
Liczba uczestników: 30 osób

Twórcy

Koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska
Przestrzeń/obiekty/światło: Tomasz Bergmann
Premiera: 6 maja 2023
Czas trwania: 60 min
Spektakl dla widzów w każdym wieku, co najmniej 5 lat. 

Występują
Magdalena Gładysiewicz, Jacek Majok

Grupa ekspercka

Dzieci z Ośrodka Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka Niewidomego i Niedowidzącego w Sobieszewie

Spektakl jest częścią projektu „Kiedy widz nie widzi – poczuj teatr” dofinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Kultura bez barier”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Galeria

Nasienie świętej figi 

Iran * autorytaryzm * przemoc * rodzina

Kameralna opowieść o dorastaniu w cieniu narastającego autorytaryzmu. Dwie nastoletnie siostry wiodą typowe życie wypełnione szkołą i przyjaźniami, gdy awans ojca na sędziego śledczego dramatycznie zmienia dynamikę rodziny. Nowy status społeczny przynosi nie tylko przywileje, ale też coraz bardziej restrykcyjne zasady i rosnące napięcie. Zniknięcie służbowej broni ojca staje się katalizatorem wydarzeń, które zmuszają bohaterki do konfrontacji z rzeczywistością, w której osobiste wybory splatają się z politycznymi konsekwencjami. Subtelny portret rodziny w czasach społecznych przemian, gdzie pozornie błahe decyzje mogą mieć dramatyczne następstwa.

Po seansie odbędzie się spotkanie z prof. Katarzyną Górak-Sosnowską z Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej SGH. Moderator Mateusz Toma

Ważne informacje

Film zawiera sceny i treści związane z przemocą. Używany jest wulgarny język. Sceny palenia tytoniu.

Od organizatorów

Widownia w Sali Kominkowej Centrum Myśli Jana Pawła II liczy 80 miejsc siedzących. Zachęcamy do wcześniejszego zajmowania miejsc.

Recenzje

„Nasienie świętej figi” to film nieoczywisty: głęboko wchodzący w psychikę reżimowego urzędnika, a jednocześnie pokazujący rodzącą się świadomość i bunt ludzi, którzy są wokół niego. Tych młodych, dla których tęsknota za wolnością jest naturalna. Ale i pokolenia, które zaczyna dążyć do prawdy.
Barbara Hollender, „Rzeczpospolita”

Rodzinę przedstawioną w tej opowieści można interpretować, na jednej z płaszczyzn, jako miniaturę irańskiej klasy średniej, gdzie konflikty międzypokoleniowe i między płciami stają się dosłownie sprawą życia i śmierci. Pod powierzchnią żarliwego gniewu reżysera tryska jednak źródło głębokiej empatii: wobec młodych kobiet toczących walkę o prawo do własnego głosu, a także wobec żon i matek, uwikłanych w mechanizm własnego zniewolenia. Ta sama empatia rozciąga się na mężów i ojców składających swoje rodziny w ofierze na ołtarzu niesprawiedliwego reżimu; bezwzględny uścisk patriarchatu staje się również ich osobistą tragedią.
Justin Chang, „The New Yorker”

„Nasienie świętej figi” otwiera się jako przytłaczający dramat, w którym splatają się wątki polityczne i obyczajowe, utrzymany w charakterystycznej dla irańskiej kinematografii stylistyce. Jednak z każdą minutą film ewoluuje, by ostatecznie przerodzić się w oszałamiające szaleństwo – niczym strzelanina w pueblo, żywcem wyjęta z wizjonerskich dzieł Sergio Leone.
Peter Bradshaw, „The Guardian”

Twórcy

Reżyseria: Mohammad Rasoulof
Scenariusz: Mohammad Rasoulof
Zdjęcia: Pooyan Aghababaei
Montaż: Andrew Bird
Muzyka: Karzan Mahmood
W głównych rolach: Mahsa Rostami, Setareh Maleki, Niousha Akhshi

Tytuł oryginału: The Seed of The Sacred Fi
Gatunek: dramat, kryminał
Rok produkcji: 2024
Kraj produkcji: Iran, Francja, Niemcy
Język: perski
Napisy: polskie
Czas trwania: 168 min

Nagrody

MFF w Cannes 2024 – Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI), Nagroda Specjalna Jury

MFF w San Sebastián 2024 – Nagroda Publiczności – Najlepszy film europejski

Galeria

Moja pierwsza odyseja kosmiczna

Wiek: Dzieci w wieku 0–24 miesiące i bliscy im dorośli

„Moja pierwsza odyseja kosmiczna” to multisensoryczna podróż po niesamowitym Kosmosie. Do udziału w niej zapraszamy dzieci do maksymalnie 24 miesiąca życia.
Dzieci doświadczą bogactwa wszechświata za pomocą zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, równowagi i czucia głębokiego. Odwiedzą odległą galaktykę i dotkną gwiazd. Posłuchają tajemniczej, kosmicznej muzyki i zatańczą z zorzą polarną. Pospacerują po drodze mlecznej i spotkają czarną dziurę. Będą tańczyć, turlać się, skakać i odkrywać nieznane. Będzie także czas na wyciszający odpoczynek. W spektaklu nie używamy słów.
„Moja pierwsza odyseja kosmiczna” to opowieść o pierwszych krokach, niezwykłej sile ciekawości i kosmosie, który nas przenika.

Abyście razem ze swoim dzieckiem mogli w pełni cieszyć się tym doświadczeniem, wprowadzamy cztery zasady:

  1. Przed wejściem do przestrzeni spektaklu osoby uczestniczące zdejmują i zostawiają buty w wyznaczonym do tego miejscu.
  2. Tuż po wejściu, osoby uczestniczące zostawiają swoje rzeczy osobiste – torebki, wyciszone telefony – w szatni przy sali, w której będzie odbywać się spektakl. Gwarantujemy bezpieczeństwo pozostawionych przedmiotów.
  3. Dla bezpieczeństwa dzieci, jeden dorosły opiekun może mieć pod opieką maksymalnie jedno dziecko.
  4. Spektakl jest dla dzieci do 24 miesiąca życia.

Dostępność

W trakcie spektaklu nie używa się słów. Oddziałuje na różne zmysły.
Spektaklowi będzie towarzyszyć tłumaczka PJM.

Od twórców

„Moja pierwsza odyseja kosmiczna”, dzięki wykorzystaniu wszystkich zmysłów (na scenie pojawiają się kolorowe światła, spektaklowi towarzyszy muzyka, która jest także sygnalizowana przez zaczerpnięte z języka Sign2Baby gesty, dzieci czują specjalnie rozpylony zapach oraz mogą skosztować np. jadalnego brokatu) angażuje wszystkie zmysły. Jednocześnie jest to wyważona, spokojna forma, która proponuje uruchomienie wyobraźni, a nie przedstawia gotowych rozwiązań. Również rodzice, przed wejściem, zachęcani są do tego, aby nie tłumaczyć dzieciom tego, co dzieje się na scenie i pozwolić im na samodzielny, swobodny odbiór sztuki.

Recenzje

Wedle „najnajowych” przykazań i tu małe dzieci pod dyskretną kontrolą rodziców mogą robić to, na co tylko mają ochotę: mogą skakać, tańczyć, turlać się lub leżeć, obserwować lub po prostu się relaksować. (…)
Za pomocą gestów dłoni aktorek mali widzowie zostaną zaproszeni do multisensorycznej zabawy, pełnej nieodgadnionych rekwizytów oraz dźwięków, migających delikatnie lampek, kręcących się szarf i migoczących gwiazdeczek. (…) Fantazja swych pociech zaczyna coraz bardziej fascynować rodziców, do których dociera (jeśli wcześniej tego nie zauważyli), że przecież ze swoim jeszcze niemówiącym maluszkiem można świetnie porozumieć się gestami!

Aram Stern, Teatr dla Wszystkich

Twórcy

Reżyseria: Katarzyna Peplinska-Pietrzak
Scenografia i kostiumy: Ewelina Brudnicka
Muzyka: Grzegorz Kaźmierski
Reżyseria świateł: Piotr Nykowski
Konsultacje z języka Sign2baby: Sonia Borysiak

Premiera: 1.06.2023
Czas trwania: 45 min
Wiek: dzieci 0–24 miesiące i bliscy im dorośli

Spektakl „Moja pierwsza odyseja kosmiczna” to działanie realizowane przez Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu w partnerstwie z Elefantteatret ze Stravanger/Norwegia.
Projekt dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 oraz ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021

Występują
Iga Bancewicz, Agnieszka Zakrzewska

O spektaklu w PJM

Galeria

Trailer

Wizja motyla

Wiek: 18+ * Ukraina * wojna * trauma

Poruszający dramat psychologiczny o Lilii, ukraińskiej żołnierce powracającej do rodzinnego domu po traumatycznym okresie niewoli u separatystów w Donbasie. Jako była specjalistka rozpoznania lotniczego, przyzwyczajona do obserwowania świata z perspektywy drona, teraz postrzega rzeczywistość przez pryzmat podobnego dystansu emocjonalnego. Brutalne doświadczenia wojny i niewoli pozostawiły w niej niezatarte piętno, manifestujące się poprzez nawracające koszmary i głębokie wyobcowanie.
Film mistrzowsko portretuje złożony proces próby powrotu do normalności, gdzie główna bohaterka, mimo dojmującego ciężaru traumy, stanowczo odrzuca rolę ofiary. To intymne studium człowieka próbującego scalić rozbite kawałki swojego życia i odzyskać utraconą wrażliwość w świecie, który wydaje się już nie być tym samym

Po seansie odbędzie się spotkanie z prof. Marcinem Rzeszutkiem, kierownikiem Laboratorium Badań nad Traumą na Wydziale Psychologii UW. Moderator Mateusz Toma

Ważne informacje

Film rekomendowany jest dla osób dorosłych z uwagi na zawarte w scenach przemoc psychiczną i fizyczną, sceny śmierci, wulgarny język, dyskusję etyczna na temat aborcji.

Od organizatorów

Widownia w Sali Kominkowej Centrum Myśli Jana Pawła II liczy 80 miejsc siedzących. Zachęcamy do wcześniejszego zajmowania miejsc.

Recenzje

Scenariusz autorstwa Nakonecznego i Iryny Tsilyk traktuje historię Lilii z dużym wyczuciem, a kreacja Burkovskiej – cicha, pełna godności, ale bardzo ekspresyjna – wypełnia wiele emocjonalnych luk.
Leslie Felperin, „The Hollywood Reporter”

To niezwykle odważne i godne podziwu, że Nakonechny próbuje pokazać niuanse w tak wąskiej perspektywie, szczególnie w czasach, gdy widzowie są bardziej skłonni przyjmować wojenne historie malowane wyraźnym kontrastem czerni i bieli, niż dostrzegać w nich złożone odcienie moralnej i dosłownej szarości.
Jessica Kiang, „Variety”

Kluczem do sukcesu „Wizji motyla” jest kreacja Burkovskiej. Aktorka wciela się w postać Lilii z tłumioną wściekłością – jej pozorne opanowanie załamuje się w ulotnych momentach. Te krótkie chwile mówią wszystko. Choć społeczeństwo widzi w niej bohaterkę, jest tak samo krucha jak każdy z nas – przytłoczona ciężarem oczekiwań i bolesnymi ranami przeszłości. W jej grze nie ma efektownych, „oscarowych” momentów ani scen, które łatwo byłoby wykorzystać w zwiastunie. I właśnie to stanowi o jej wielkości.
Jack King, „The Playlist”

Twórcy

Reżyseria: Maksym Nakonechny
Scenariusz: Maksym Nakonechny, Iryna Tsilyk
Zdjęcia: Khrystyna Lizogub
Montaż: Alina Gorlova, Ivor Ivezic, Maksym Nakonechny
Muzyka: Dzian Baban
W głównych rolach: Rita Burkovska, Valivots Liubomyr, Myroslava Vytrykhovska-Makar

Tytuł oryginału: Bachennya metelyka
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2022
Kraj produkcji: Ukraina
Języki: ukraiński, rosyjski, angielski
Napisy: polskie
Czas trwania: 107 min
18+

Nagrody

MFF w Cannes 2022 – Złota Kamera (nominacja)
MFF w Trieście 2023 – Nagroda dla najlepszego filmu

Trailer

Bach i Telemann. Fantazje rodzinne

Telemann / Bach / Biber

Wśród kompozytorów tworzących utwory na skrzypce solo trzech zajmuje miejsce szczególne: Jan Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann oraz, tworzący z nich najwcześniej, Heinrich Ignaz Franz von Biber, któremu przypisuje się także autorstwo pierwszego w historii utworu skomponowanego na skrzypce bez akompaniamentu. To właśnie utwory tych trzech wielkich twórców tworzą program koncertu. 
Z całą pewnością „Sonaty misteryjne” Bibera wraz z wieńczącą je „Passacaglią”, cykl „12 Fantazji na skrzypce solo” Telemanna czy wreszcie Bachowski zbiór „Sonaty i partity (Sei solo a violino senza basso accompagnato)” w sposób niepodważalny przyczyniły się do rozwoju zarówno techniki skrzypcowej, jak i ekspresji w grze na solowym instrumencie. W tym aspekcie równać się one mogą z włoskimi sonatami Arcangela Corellego czy francuskimi Jeana-Marie Leclaira. 
Wszystkie kompozycje umieszczone w programie koncertu wykazują się różnorodnością, jeśli chodzi o walory brzmieniowe oraz ukazują bardzo szerokie możliwości techniki wiolinistycznej. To także sztandarowe pozycje w literaturze muzycznej będące doskonałym odzwierciedleniem stylu niemieckiego bogatego w środki retoryczne pozwalające na głębokie przeżycie utworów. 
Małgorzata Malke

Ważne informacje

Miejsce leżące – bilet umożliwia uczestnictwo w koncercie w strefie leżącej. Możesz zabrać ze sobą matę lub koc i doświadczyć muzyki w komfortowej, niestandardowej formie

Program

Jan Sebastian Bach (1685–1750)
I sonata na skrzypce solo g-moll BWV 1001: Adagio, Fuga, Siciliana, Presto

Georg Philipp Telemann (1681–1767)
VIII fantazja na skrzypce solo E-dur TWV 40:21: Piacevolmente, Spirituoso, Allegro
IX fantazja na skrzypce solo h-moll TWV 40:22: Siciliana, Vivace, Allegro
IV fantazja na skrzypce solo D-dur TWV 40:17: Vivace, Grave, Allegro

Henirich Ignaz Biber (1644–1704)
Passacaglia na skrzypce solo g-moll z „Sonat misteryjnych”

Czas trwania koncertu: 60 min

U-rodziny

Premiera festiwalowa
Wiek: rodziny z dziećmi 5+

Przedstawienie taneczne, którego tematem jest ciąża i poród.
Spektakl jest poetycką opowieścią o tajemniczych aktach tworzenia i powstawania ludzkiego ciała. O akcie urodzin pełnym niesamowitej fizjologii. O procesach, w których kreują się nowe istnienia i powstają historie. O świętowaniu wyłaniającego się życia i otwieraniu na to co przynosi.

„Egzystencja”, słowo określające nasze główne zadanie, zawiera echo narodzin jako wyłaniania. W klasycznej łacinie ex sisto znaczyło dosłownie „wychodzić z”, „wydobywać się”, „rodzić się”. […] Wraz z całą wspólnotą żywych należymy do bytów objawiających się przez urodzenie i tkniętych ruchem wyłaniania. Możliwość istnienia dana jest więc za cenę wysiłku podjętego przeciw znieruchomieniu.
Jolanta Brach-Czaina, „Szczeliny istnienia”

Dostępność

Spektakl bez słów. Wstęp przed spektaklem będzie tłumaczony na polski język migowy.

Zapraszamy do kontaktu z Biurem Festiwalu Nowe Epifanie:
e-mail: festiwal@noweepifanie.pl
tel./SMS: 48 530 157 939

Ważne informacje

Widzowie proszeni są o zdjęcie obuwia oraz o odłożenie rzeczy osobistych. Wszyscy siedzą na podłodze (dla osób, którym trudno jest usiąść na podłodze, dostępne są krzesła).

Twórcy

Choreografia: Hanna Bylka-Kanecka
Kreacja i wykonanie:Janusz Orlik, Anna Steller
Muzyka: Aleksandra Słyż
Konsultacje scenograficzne: Alicja Bielawska
Roślinne barwienie lin: Ewa Garniec Złota
Wsparcie kostiumograficzne: Angelina Janas-Jankowska
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Producentki: Izabella Nowacka, Karolina Wycisk
Plakat: Patrycja Mastej
Produkcja: Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Koprodukcja: Fundacja Performat, Festiwal Nowe Epifanie

Premiera festiwalowa: 30.03.2025
Premiera: 25 maja 2025 w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu
Czas trwania: 60 min
Rodziny z dziećmi od 5 r.ż.

Galeria

Stylus fantasticus

Couperin / Froberger / de La Guerre / Couperin / d’Anglebert

Medytacje, żale, lamenty ujęte w swobodne formy wypowiedzi i ukazane w soczystej harmonii stroju mezotonicznego. Jak bardzo nastrojenie instrumentu narzuca wykonawcy interpretację? Czy dzisiejszy słuchacz potrafi odczytać zgrzyty temperacyjne jako zamierzone zabiegi retoryczne? Na program koncertu złożą się niemenzurowane utwory z XVII i XVIII wieku ułożone przez wykonawczynię w płynną opowieść – podróż po barokowym stylus fantasticus w formie osobistej suity fantastycznej.
Małgorzata Sarbak

Ważne informacje

Miejsce leżące – bilet umożliwia uczestnictwo w koncercie w strefie leżącej. Możesz zabrać ze sobą matę lub koc i doświadczyć muzyki w komfortowej, niestandardowej formie

Program

François Couperin (1668–1733)
Premier prélude z „L’Art de toucher le clavecin”

Johann Jakob Froberger (1617–1667)
Plainte faite à Londres pour passer la Mélancolie la quelle se jouë lentement et à discretion z Suity a-moll nr 30
Fantasia II FbWV 202

Élisabeth Jacquet de La Guerre (1665–1729)
Prélude III

Johann Jakob Froberger
Fantasia VI FbWV 206

Louis Couperin (1626–1661)
Prélude à l’imitation de Mr Froberger z Suity a-moll nr 5

François Couperin
Seconde prélude z „L’Art de toucher le clavecin”

Johann Jakob Froberger
Toccata II FbWV 102

François Couperin
Cinquième prélude z „L’Art de toucher le clavecin”

Jean-Henri d’Anglebert (1629–1691)
Tombeau de Mr de Chambonnières ze zbioru „Pièces de clavecin”

Louis Couperin
Pavane

Johann Jakob Froberger
Meditation faite sur ma mort future, la quelle se joue lentement avec Discrétion z Suity D-dur nr 20

Czas trwania koncertu: ok. 55 min

Marcel Muszelka w różowych bucikach

Wiek: 12+

Marcel – urocza muszelka wielkości zaledwie cala – wiedzie barwne życie u boku swej babci Connie oraz ich osobliwego pupila – kłębka kurzu imieniem Alan. Choć kiedyś byli częścią licznej społeczności muszelek, teraz żyją samotnie jako jedyni ocalali z tajemniczej tragedii. Los jednak płata figla, gdy pewien twórca filmów dokumentalnych odkrywa ich obecność w wynajmowanym mieszkaniu. Krótki film, który Dean publikuje w sieci, sprawia, że Marcel zyskuje rzeszę oddanych wielbicieli, a wraz z rosnącą popularnością pojawiają się zarówno nieznane dotąd niebezpieczeństwa, jak i iskierka nadziei na odnalezienie zaginionej rodziny. 

Po seansie odbędzie się spotkanie z psycholożką Gosią Stańczyk. Moderator Mateusz Toma

Od organizatorów

Widownia w Sali Kominkowej Centrum Myśli Jana Pawła II liczy 80 miejsc siedzących. Zachęcamy do wcześniejszego zajmowania miejsc.

Recenzje

„Marcel Muszelka w różowych bucikach” to też opowieść o nadziei i o sile społeczności. O tym, że chcemy pomagać innym, że jesteśmy gotowi oddawać swój czas i zaangażowanie, wspierać. I że inni są nam potrzebni. Marcel zyskuje sojusznika w Danie, ale Dan zyskuje przyjaciół w Marcelu i jego babci. Nikt nie jest samotną wyspą. Na każdej wyspie znajdzie się przecież co najmniej jedna muszelka.

Maja Staniszewska, „Gazeta Wyborcza – Wysokie Obcasy”
 
Ten familijny obraz spod szyldu A24 w przedziwny sposób łączy w sobie bajkową lekkość, słodko-gorzką zadumę, życiową mądrość i nutę wzruszającej melancholii. I właśnie dlatego trafia idealnie w czasy, w których żyjemy.

Caroline Siede, FOX
 
Poszukujący bliskości cudaczny stworek staje się [dla Deana] zwierciadłem, trochę mentorem, a zapewne też kompanem w rozdartej i prowizorycznej egzystencji. Zaś opowieść złożona ze słów, robaków, ożywionych resztek jedzenia, farfocli czy pyłków kurzu dostarcza jeszcze bardziej osobliwej mieszanki: wzruszenia, zadumy, lecz także niewymuszonej zabawy.
Anita Piotrowska, „Tygodnik Powszechny”

Twórcy

Reżyseria: Dean Fleischer-Camp
Scenariusz: Dean Fleischer-Camp, Jenny Slate, Nick Paley
Zdjęcia: Eric Adkins, Bianca Cline
Montaż: Dean Fleischer-Camp, Nick Paley
Muzyka: Disasterpeace
Obsada: Jenny Slate, Dean Fleischer-Camp, Isabella Rossellini

Tytuł oryginalny: Marcel the Shell with Shoes On
Gatunek: animacja, dramat, familijny, komedia
Rok produkcji: 2021
Kraj produkcji: USA
Język: angielski
Napisy: polskie
Czas trwania: 90 min
Kategoria: 12+

Nagrody

Oscar 2023 – Najlepszy długometrażowy film animowany (nominacja)
Saturn 2022 – Najlepszy film animowany
Annie 2023 – Najlepszy niezależny film animowany

Polowanie

Dramat rodzinny wg tekstu Ishbel Szatrawskiej

Tematyka spektaklu „Polowanie” wprost odwołuje się do tegorocznego hasła – co syn jest winien ojcu? Co ojciec może egzekwować od swojego dziecka? Czy odczuwanie straty za synem, który uciekł przed przeszłością i rodzicami, jest podobne do straty za zwierzęciem?
„Polowanie” Ishbel Szatrawskiej, autorki nagradzanej powieści „Toń”, jest jednym z jej pierwszych tekstów dla teatru. Ten rodzinny dramat, który komplikują powielane z pokolenia na pokolenie stereotypowe wzorce patriarchalne, osadzony jest w środowisku myśliwych. Autorka opisuje skomplikowane, podszyte sekretami, relacje rodzinne, proponuje także refleksję nad relacjami z nie-ludzkimi podopiecznymi i doświadczeniem żałoby.
Łukasz przyjeżdża do domu z okazji uhonorowania jego ojca przez Związek Łowiecki, nieświadomy, że następnego dnia ma udać się na polowanie z przyjacielem rodziny. Jakie sekrety skrywają rodzice młodego mężczyzny? Kim są Rudzcy?
Kameralny spektakl Piotra Pacześniaka to historia o zagubionych i samotnych ludziach, którzy otwartość, szczerość i bezinteresowność uczuć wymienili na luksus i władzę, a wzajemne wsparcie i słuchanie zastąpili niekończącą się i bezwzględną rywalizacją.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Piotrem Pacześniakiem oraz prof. Eweliną Knapską (Pracownia Neurobiologii Emocji w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN). Moderatorka: psycholożka dr Joanna Gutral

Recenzje

Co to za kulturowy przymus i jakie kompleksy każą facetom zdobywać krwawe trofea? Jak przemoc reprodukuje się z ojca na syna i w jaki sposób kobiety, w tym gastronomiczne matki i żony oraz obiekty seksualnej rywalizacji, podtrzymują ten system? W co wyrodziła nam się tradycja ziemiańska?
„Polowanie”, choć w zupełnie innej konwencji, też byłoby pociągającą fantazją o łowach i zemście z gatunku „hunt and revange”. Z tą jednak różnicą, że u Ishbel Szatrawskiej nie mszczą się ani zwierzęta, ani ich rzecznicy, mści się raczej los (a może las?). Na dodatek ofiarą pada suka, niewinna i nieświadoma: nie jest człowiekiem, ale należy do rodziny i zostaje opłakana jak córka. Jeśli poddamy się mocy tej prawie antycznej opowieści, mamy szansę doznać wstrząsu i oczyszczenia, być może nawet rozpoznania (w ekologicznym sensie), zostanie nam natomiast odmówiona łatwa satysfakcja kompensacyjnej zemsty. Może i słusznie, bo przecież myśliwych w tym kraju nie wystrzelamy, niestety nie pozamykamy ich nawet do więzień – prędzej już oni nas. Jedyne, co nam na razie pozostaje, to zrozumienie tradycyjnych, zakodowanych w polskich rodzinach mechanizmów rywalizacji i przemocy, tak by ich nie powielać. Pod tym tylko warunkiem następne pokolenie przestanie wreszcie strzelać po lasach – o ile będą jeszcze wtedy lasy.

Justyna Jaworska, „Opowieści o łowach i zemście”, „Dialog” 2020 nr 4

Autorka dramatu Ishbel Szatrawska umieściła całość w strukturze tytułowego polowania, poddając przy okazji krytyce model mężczyzny łowczego. Śmieszą te dubeltówki, pokoty i trofea dopóty, dopóki nie spostrzeżemy, że takimi samymi zdobyczami są inni ludzie – łowieni we wnyki relacji osobistych i społecznych.
(…) Drobnostki zamiast wielkich problemów. Teatr małych spraw – może to jest klucz do zrozumienia obecnej dynamiki relacji międzypokoleniowych?
Dominik Gac, „Teatr”

Obyczajowy dramat rodzinny w cieniu poroży i trofeów: na eleganckiej kolacji wychodzą na jaw skrywane napięcia. Skutecznie podbija je mroczna, niepokojąca muzyka, a obsada umiejętnie pokazuje stopniowe wypadanie z towarzyskiej konwencji. To kolejny dowód, że Pacześniak z dużym powodzeniem tworzy nowy teatr środka, łącząc klasyczną salonową konwencję, pastisz eksperymentów z formą i estetykę telewizyjną. Na dodatek, nie po raz pierwszy, wciąga publiczność w inscenizację, czyniąc z niej dodatkową osobę aktorską.
Przemysław Gulda

Bohaterowie „Polowania” pochodzą z warstwy średniej, ale prezentowane przez nich na przykład idee pro-eko nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Jeżeli zapytalibyśmy ich, jaki mają światopogląd, to pewnie odpowiedzieliby, że są liberalni, otwarci, tolerancyjni, światli, wyedukowani. Oczywiście, że tak by odpowiedzieli, ale widzowie na to wzruszą tylko ramionami.
Jacek Sieradzki, e-teatr

Nagrody

Finalista 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej;
Nagroda Komisji Artystycznej 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dla Ishbel Szatrawskiej za sztuki: „Polowanie” i „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”.

Twórcy

Tekst: Ishbel Szatrawska
Reżyseria i adaptacja: Piotr Pacześniak
Scenografia: Łukasz Mleczak
Kostiumy: Zoya Wygnańska
Muzyka: Michał Zachariasz
Choreografia: Krystyna Lama Szydłowska
Reżyseria świateł: Monika Stolarska
Asystent reżysera: Andrzej Rospondek
Obsługa techniczna:
Dźwięk, multimedia: Piotr Andrzej Całus
Światło: Przemysław Bielawski
Fryzjerstwo, charakteryzacja, garderoby: Ewa Chłód, Ewa Gut, Ewa Michalak
Rekwizyty: Oskar Nowak, Grzegorz Gut
Obsługa sceny: Jacek Celiński, Zbigniew Dulnik, Dariusz Haładus, Paweł Kużdżeń, Bartłomiej Odwaga

Premiera: 7.10.2023
Czas trwania: 80 min (bez przerwy)
16+
Sztuka Ishbel Szatrawskiej ukazała się drukiem w miesięczniku „Dialog” (2020 nr 4).

Występują
Karol Czajkowski – Łukasz
Adam Hutyra – Witold
Agnieszka Łopacka – Barbara
Waldemar Cudzik – Rudzki
Hanna Zbyryt – Natalia
Robert Rutkowski – Władziu

Galeria

Trailer

Flety proste – portret rodzinny

Eyck / Roed / Lorentzen / Telemann / Bach

Program koncertu Bolette Roed skupi się na różnych aspektach zależności pokoleniowych:

  • instrumentach z rodziny fletów prostych od średniowiecza do współczesności,
  • pokoleniach kompozytorów piszących na te instrumenty, kojarzone często ze śpiewem ptaków,
  • przedstawicielach kilku pokoleń ludzi, którzy w jakiś sposób na nas wpływają, tworząc unikalny współczesny język muzyczny.

Duńska artystka zaprezentuje całą gamę fletów, przechodząc od mniejszych do większych instrumentów, a także zaprosi w podróż przez trzy bardzo różne rodzaje muzyki fletowej odwołującej się do: ptaków, późnego baroku reprezentowanego przez J.S. Bacha i G.Ph. Telemanna, wreszcie do emocji danej chwili dzięki utworom współczesnym, m.in. Poula Høxbro (premiera światowa kompozycji Neolithic Meditation – Wind Play), i improwizacjom na temat melodii ludowych, z którymi artystka dorastała.

Ważne informacje

Miejsce leżące – bilet umożliwia uczestnictwo w koncercie w strefie leżącej. Możesz zabrać ze sobą matę lub koc i doświadczyć muzyki w komfortowej, niestandardowej formie

Program

Anonim z XIV w. 
Trotto

Guillaume de Machaut (1300–1377)
Se d’amer me repentoie
Tels rit au main qui au soir pleure

Jacob Van Eyck (ok. 1590–1657)
Engels Nachtegaeltje (Angielski słowik)

Anonim
Nightingale, Bullfinch, Parrot, The East India Nightingale, Bullfinch ze zbioru The Bird Fancyer’s delight (1730)

Bent Lorentzen (1935–2018)
Ptaki (2001)

Ib Nørholm (1931–2019)
Fløjt (1999)

Georg Philipp Telemann (1681–1767)
I Fantazja na flet solo A-dur TWV 40:2: Vivace, Allegro

Jan Sebastian Bach (1685–1750)
Partita a-moll na flet solo BWV 1013: Allemande, Corrente, Sarabande, Bourrée anglaise

Poul Høxbro 
Neolithic Meditation – Wind Play (2025) – premiera światowa

Bolette Roed (ur. 1979)
Improwizacja na tematy ludowe

Z pokolenia na pokolenie. Barokowi lutniści

Reusner / Gallot / Weiss

Lutnie cieszyły się w Europie doby renesansu i baroku ogromną popularnością i uznaniem. Ich dźwięki rozbrzmiewały w królewskich pałacach, komnatach książęcych oraz domach szlachty i mieszczan, którzy byli świadomi, iż nic tak nie dodaje splendoru jak znakomita muzyka, nic nie bawi szanownych gości lepiej niż pełne temperamentu tańce. Nadwornym lutnistą króla polskiego, jednocześnie elektora saksońskiego, Augusta Mocnego był najsłynniejszy lutnista XVIII wieku – Silvius Leopold Weiss (który uczył się gry na tym instrumencie od ojca). Taką samą funkcję pełnili w XVII wieku Reusnerowie ojciec i syn (obaj noszący imię Esaias) u Piastów książąt Śląskich. Dzieła tych lutnistów leżą w centrum moich zainteresowań, a żywy odbiór ze strony publiczności świadczy, iż ta „muzyka dawna” wciąż przemawia swoją ekspresyjnością i że słuszny jest jej triumfalny powrót do współczesnego życia koncertowego.
Anna Wiktoria Swoboda

Ważne informacje

Miejsce leżące – bilet umożliwia uczestnictwo w koncercie w strefie leżącej. Możesz zabrać ze sobą matę lub koc i doświadczyć muzyki w komfortowej, niestandardowej formie

Program

Esaias Reusner (1636–1679)
Suita F-dur: Allemanda, Courant, Sarabanda, Gigue, Gavotte

Ennemond Gaultier (ok. 1575–1651)
Tombeau de Mezangeau

Jacques Gallot (ok. 1625–ok. 1695)
Les Castagnettes

Esaias Reusner
Suita a-moll: Allemande, Courant, Sarabanda, Aria, Gigue

Silvius Leopold Weiss (1687–1750)
Suita B-dur: Introduzzione, Allemanda, Courante, Sarabanda – Grave, Menuet, Presto

Czas trwania koncertu: 60 min

Jak zostałam perliczką

Zambia * patriarchat * rodzina * przemoc

Najnowszy film Rungano Nyoni, nagrodzonej w Cannes reżyserki „Nie jestem czarownicą”, to surrealistyczna opowieść o zderzeniu tradycji z nowoczesnością w zambijskiej społeczności.
Główna bohaterka, Shula, po tragicznym odkryciu zwłok swojego wuja zostaje uwikłana w sieć lokalnych zwyczajów, przesądów i patriarchalnych struktur. Film w charakterystyczny dla reżyserki sposób łączy elementy realizmu magicznego z ostrą krytyką społeczną, ukazując, jak tradycyjne wartości i kult rodziny mogą prowadzić do przemilczania niewygodnych prawd i marginalizacji kobiet. To kolejna wyrazista produkcja studia A24, w której poetycka forma służy opowiedzeniu uniwersalnej historii o próbie zachowania własnej tożsamości w obliczu opresyjnego systemu.

Po seansie odbędzie się spotkanie z Izabelą Romańczuk z Katedry Języków i Kultur Afryki UW. Moderatorka Katarzyna Lemańska

Ważne informacje

Film zawiera sceny zażywania substancji odurzających i przemocy seksualnej.

Od organizatorów

Widownia w Sali Kominkowej Centrum Myśli Jana Pawła II liczy 80 miejsc siedzących. Zachęcamy do wcześniejszego zajmowania miejsc.

Recenzje

Cały dramat filmu rozgrywa się w rytuałach, społecznych konwenansach i dialogach, odsłaniających po kawałku postać zmarłego i jego wpływ na bohaterki, oraz konsekwencje tegoż dla życia każdej z nich. Mężczyźni są u Nyoni niemal nieobecni, ale widmo ich władzy nieustannie unosi się nad wszystkim, co robią i co przeżywają kobiety. Ten patriarchalny klincz i niemal absolutna niemożliwość przełamania zaklętego kręgu przemocy i milczenia budują gęsty klimat „Jak zostałam perliczką”, który mimo wyrazistego społecznego osadzenia Nyoni reżyseruje jak horror spod znaku sygnującej film marki A24.
Tomasz Raczkowski, film.org.pl

„Jak zostałam perliczką” to magicznie transcendentny, przebiegle zabawny i przykuwający uwagę komentarz kulturowy, który zestawia nierówności wynikające z tradycji z ciepłem, jakie wciąż potrafi czasami zapewnić wspólnota.
Robert Daniels, RogerEbert.com

Film mistrzowsko łączy czarny humor z przeszywającym poetyckim realizmem, portretując współczesne zambijskie społeczeństwo w momencie międzypokoleniowego konfliktu między zakorzenioną tradycją a społecznym postępem. To świeże, nowoczesne kino, które zachwyca zarówno odwagą, jak i precyzyjnie wyważoną formą.
Guy Lodge, „Variety”

Tym, czego nie można odmówić zambijsko-walijskiej artystce, są jej imponująca szczerość w wyrażaniu frustracji, rozdawaniu słusznych ciosów i gestów wrażliwości oraz nieoceniona zdolność głębokiego poruszania.
Dawid Smyk, Pełna Sala

Twórcy

Reżyseria: Rungano Nyoni
Scenariusz: Rungano Nyoni
Zdjęcia: David Gallego
Montaż: Nathan Nugent
Muzyka: Lucrecia Dalt
W głównych rolach: Elizabeth Chisela, Henry B.J. Phiri, Susan Chardy

Tytuł oryginalny: On Becoming a Guinea Fowl
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2024
Kraj produkcji: Wielka Brytania, Zambia, Irlandia, USA
Język: polski
Napisy: polskie
Czas trwania: 95 min

Nagrody

MFF w Cannes 2024 – najlepsza reżyseria (Un Certain Regard)
Nagrody Brytyjskiego Kina Niezależnego 2024 – najlepsza reżyseria
MFF w Londynie 2024 – specjalne wyróżnienie

Kadry z filmu

Kofman. Podwójne wiązanie

Premiera na Festiwalu Nowe Epifanie

Sarah Kofman – francuska filozofka, eseistka, profesorka Sorbony, związana z nurtem dekonstrukcjonizmu – była bliską współpracowniczką Jacques’a Derridy i Gilles’a Deleuze’a. Jednak mimo imponującego dorobku naukowego obejmującego filozofię, sztukę, psychoanalizę, literaturę i feminizm, nigdy nie zdobyła należnego jej miejsca w gronie najwybitniejszych postaci światowej filozofii.
Kofman napisała wiele książek i niezliczone artykuły, ale dopiero pod koniec życia odważyła się opowiedzieć o sobie. O swoim dzieciństwie rozpiętym między dwoma matkami i o symbolicznym nieustannym „krążeniu” między rue Ordener – kojarzoną z jej żydowską tożsamością, a rue Labat – związaną z procesem asymilacji; krążeniu, które stało się źródłem jej wewnętrznego konfliktu tożsamościowego.
Sztuczna, wytworzona na lata tożsamość nie tylko pozwoliła przetrwać Kofman wojnę i uniknąć śmierci, ale także umożliwiła refleksję nad tym, co najgłębiej tkwiło w jej własnym „ja”. Przyglądając się tej osobistej historii Kofman, powinniśmy zadać sobie pytanie: na co właściwie patrzymy i kogo tak naprawdę widzimy?

Całe życie obchodzę, Alexandre,
wydaję na taksówki
by omijały rue Ordener i rue Labat
szerokim łukiem,
a zwłaszcza łączącą je rue Marcadet,
ta jest najgorsza,
czy słyszysz to, co ja: Mar-cadet, kosz-mar?
to nie przypadek, Alexandre, że między te dwie ulice
wcisnęła się ta sylaba, posłuchaj:
MAR-cadet, kosz-MAR! Dlatego
omijam od kilkudziesięciu lat
rue Ordener i rue Labat,
taksówka, zawsze ta sama, zawozi mnie na wykłady
nadkładając drogi,
dopłacam do tych objazdów, całe życie za to płacę,
już dość.

Janusz Margański, Monika Muskała (fragment scenariusza)

12 kwietnia po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórczyniami i twórcami oraz z prof. Andrzejem Lederem. Moderatorka: Katarzyna Lemańska

Harmonogram

Premiera festiwalowa: 10.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Pokazy festiwalowe: 11-13.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Spotkanie z twórcami i prof. Andrzejem Lederem, 12.04, g. 21.15, Duża Scena, wstęp wolny

Ważne informacje

W spektaklu pojawia się tematy: śmierci samobójczej, zaburzenia odżywiania, przemocy wobec dzieci. Palone są na scenie papierosy.

Twórcy

Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Tekst: Janusz Margański, Monika Muskała
Sceniczne opracowanie tekstu: Monika Muskała
Scenografia: Zbigniew Libera
Muzyka: Wojtek Blecharz
Reżyseria światła, zdjęcia do filmu: Marcin Koszałka
Kostiumy: Katarzyna Kalwat, Saskia Hellmann
Konsultacja choreograficzna: Igor Shugaleev
Opracowanie architektoniczne koncepcji scenografii i jej realizacja wizualna: Saskia Hellmann
Instumentalistka: Kamila Wąsik-Janiak
Inspicjentka: Marta Śmierzchalska
Asystentka reżyserki: Maja Wisła-Szopińska
Koprodukcja: Nowy Teatr, Festiwal Nowe Epifanie/Centrum Myśli Jana Pawła II
Premiera: 10.04.2025 podczas 16. edycji Festiwalu Nowe Epifanie
16+

Występują
Ewa Dałkowska/Maria Maj, Małgorzata Hajewska, Maja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek oraz Alicja Strojek/Emilia Przywara/Nina Żubrowska

Kofman. Podwójne wiązanie

Premiera na Festiwalu Nowe Epifanie

Sarah Kofman – francuska filozofka, eseistka, profesorka Sorbony, związana z nurtem dekonstrukcjonizmu – była bliską współpracowniczką Jacques’a Derridy i Gilles’a Deleuze’a. Jednak mimo imponującego dorobku naukowego obejmującego filozofię, sztukę, psychoanalizę, literaturę i feminizm, nigdy nie zdobyła należnego jej miejsca w gronie najwybitniejszych postaci światowej filozofii.
Kofman napisała wiele książek i niezliczone artykuły, ale dopiero pod koniec życia odważyła się opowiedzieć o sobie. O swoim dzieciństwie rozpiętym między dwoma matkami i o symbolicznym nieustannym „krążeniu” między rue Ordener – kojarzoną z jej żydowską tożsamością, a rue Labat – związaną z procesem asymilacji; krążeniu, które stało się źródłem jej wewnętrznego konfliktu tożsamościowego.
Sztuczna, wytworzona na lata tożsamość nie tylko pozwoliła przetrwać Kofman wojnę i uniknąć śmierci, ale także umożliwiła refleksję nad tym, co najgłębiej tkwiło w jej własnym „ja”. Przyglądając się tej osobistej historii Kofman, powinniśmy zadać sobie pytanie: na co właściwie patrzymy i kogo tak naprawdę widzimy?

Całe życie obchodzę, Alexandre,
wydaję na taksówki
by omijały rue Ordener i rue Labat
szerokim łukiem,
a zwłaszcza łączącą je rue Marcadet,
ta jest najgorsza,
czy słyszysz to, co ja: Mar-cadet, kosz-mar?
to nie przypadek, Alexandre, że między te dwie ulice
wcisnęła się ta sylaba, posłuchaj:
MAR-cadet, kosz-MAR! Dlatego
omijam od kilkudziesięciu lat
rue Ordener i rue Labat,
taksówka, zawsze ta sama, zawozi mnie na wykłady
nadkładając drogi,
dopłacam do tych objazdów, całe życie za to płacę,
już dość.

Janusz Margański, Monika Muskała (fragment scenariusza)

12 kwietnia po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórczyniami i twórcami oraz z prof. Andrzejem Lederem. Moderatorka: Katarzyna Lemańska

Harmonogram

Premiera festiwalowa: 10.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Pokazy festiwalowe: 11-13.04.2025, g. 19:00, Duża Scena
Spotkanie z twórcami i prof. Andrzejem Lederem, 12.04, g. 21.15, Duża Scena, wstęp wolny

Ważne informacje

W spektaklu pojawia się tematy: śmierci samobójczej, zaburzenia odżywiania, przemocy wobec dzieci. Palone są na scenie papierosy.

Twórcy

Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Tekst: Janusz Margański, Monika Muskała
Sceniczne opracowanie tekstu: Monika Muskała
Scenografia: Zbigniew Libera
Muzyka: Wojtek Blecharz
Reżyseria światła, zdjęcia do filmu: Marcin Koszałka
Kostiumy: Katarzyna Kalwat, Saskia Hellmann
Konsultacja choreograficzna: Igor Shugaleev
Opracowanie architektoniczne koncepcji scenografii i jej realizacja wizualna: Saskia Hellmann
Instumentalistka: Kamila Wąsik-Janiak
Inspicjentka: Marta Śmierzchalska
Asystentka reżyserki: Maja Wisła-Szopińska
Koprodukcja: Nowy Teatr, Festiwal Nowe Epifanie/Centrum Myśli Jana Pawła II
Premiera: 10.04.2025 podczas 16. edycji Festiwalu Nowe Epifanie
16+

Występują
Ewa Dałkowska/Maria Maj, Małgorzata Hajewska, Maja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek oraz Alicja Strojek/Emilia Przywara/Nina Żubrowska

Przejdź do treści