2025

Niewidoczne

Rodzinne
Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku 
15.03.2025
sob.
10:00
15.03.2025
sob.
14:00
Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”, Sala Szekspir, ul. Indiry Gandhi 9
Cena biletu: 50 zł/os. Każdy widz musi mieć bilet, bez względu na wiek (dziecko, rodzic, opiekun).

Weźcie udział w wyjątkowym doświadczeniu teatralnym, w którym znika podział na widownię i scenę, a widzowie są zaproszeni do bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni, gdzie mogą odkrywać świat osób niewidomych. Świat, w którym wszystkie zmysły poza wzrokiem się wyostrzają. Czy łatwiej czuć siebie, kiedy się nie widzi? Sprawdźcie, jak to jest, kiedy widać mniej, a czuć więcej.

Autorami spektaklu-doświadczenia są Izabela Chlewińska, twórczyni sztuki tańca i instalacji performatywnych, badaczka ruchu i metod pracy z ciałem, oraz Tomasz Bergmann – artysta wizualny, twórca obiektów i form, autor przestrzeni sensorycznych, współtwórca marki i projektu Intibag. Przedstawienie współtworzyły grupy eksperckie – niewidome i niedowidzące dzieci i dorośli.

Przestrzeń powstała na potrzeby spektaklu jest miejscem odpoczynku, wyciszającym, kojącym i sprzyjającym osobom wrażliwym, gdzie ilość bodźców jest ograniczona. Czas płynie tu wolniej i można bardziej poczuć siebie. Aktorzy są przewodnikami po tej przestrzeni.

Ważne informacje

Dolna granica wiekowa została ustalona na 5 lat.

W cenie biletu po spektaklach – o godz. 12:00 i 15:30 – odbędą się godzinne warsztaty rodzinne prowadzone przez pedagogów Teatru Miniatura (opis warsztatów poniżej).

Dostępność spektaklu

Spektakl jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz neuroróżnorodnych.

Kilka słów od choreografki

Czego możemy się spodziewać, przychodząc na spektakl „Niewidoczne”?

Spotkamy się z dwojgiem aktorów i specjalnie przygotowaną przestrzenią, która wycisza układ nerwowy. Scenografia Tomka Bergmanna została zaprojektowana holistycznie, żeby działać na widza uspokajająco, poprzez formę, światło i dźwięk. Pojawią się w niej obiekty sensoryczne, które oddziałują na szósty zmysł, zwany czuciem głębokim.

Co to są obiekty sensoryczne?

Obiekty przypominają ciało człowieka, są ciałolubne i ciałopodobne. Kontakt z nimi zapewnia wrażenia dotykowe i słuchowe. Mają różne wielkości i ciężary. My je nazywamy obiektami sensorycznymi, ale można powiedzieć pufy. Dzięki nim wiele osób z wyzwaniami rozwojowymi doznaje ulgi, regulacji emocji i wyciszenia. W spektaklu „Niewidoczne” aktorzy wchodzą w relację z tymi obiektami, a nawet stają się ich wypełnieniem. Ich ciała są dla nas przewodnikami po świecie cielesności, a więc czucia głębokiego, mechanizmów regulujących układ nerwowy, relacji ze swoimi emocjami. A tego wszystkiego przecież nie widzimy, tylko czujemy.

Izabela Chlewińska

Recenzje

Wszyscy obecni zdejmują buty i wchodzą do umieszczonego w środku imponującego namiotu sensorycznego, zaprojektowanego i efektownie podświetlanego przez autora przestrzeni i obiektów spektaklu Tomasza Bergmanna. W środku nie ma krzeseł, tylko pufy i obiekty sensoryczne Intibag, imitujące ludzkie ciało i stworzone w podobny sposób jak koce obciążeniowe, tyle że z bardziej przyjaznej w dotyku rozciągliwej tkaniny.

Każdy siada lub kładzie się tak, by było mu wygodnie – na pufach lub obok nich, czasem tuląc się do zastanych obiektów. Chodzi o to, by zaopiekować swoje ciało tak, aby było mu jak najlepiej. Pomaga w tym półmrok panujący wewnątrz namiotu, który wyglądem przywodzi na myśl żywy organ, wewnątrz którego się znajdujemy. To miejsce przyjazne wizualnie oraz dźwiękowo, o czym publiczność szybko się przekonuje.

Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl

O warsztatach

Miniaturowe SPA

czyli miejsce wytchnienia i relaksu,

a w nim działania sprzyjające budowaniu dobrostanu w przestrzeni namiotu stanowiącego scenografię spektaklu „Niewidoczne” z repertuaru Miejskiego Teatru Miniatura.

Warsztaty poszerzają spektakl o nowe konteksty i zapraszają widzów do indywidualnego doświadczenia performatywnego.

Zaprosimy Was rodzinnie do zadań, podczas których pobawimy się PRZYIMKAMI, które pomogą Wam budować orientację przestrzenną i poznawać schemat własnego ciała. To właśnie przyimki wyznaczą nam całą dramaturgię i charakter pefromatywnej sytuacji, bo warsztaty w dużej części będą bez słów.

Warsztaty, prowadzone przez pedagogów Teatru Miniatura, skupiają się na wykorzystaniu potencjału cielesności w otaczającej przestrzeni oraz poszukiwaniu kreatywnych sposobów na znalezienie wytchnienia. 

Koszt: Warsztaty są w cenie biletu.
Czas trwania:
I termin: 15.03.2025 sob. 12:00–13:00
II termin: 15.03.2025 sob. 15:30–16:30
Liczba uczestników: 30 osób

Twórcy

Koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska
Przestrzeń/obiekty/światło: Tomasz Bergmann
Premiera: 6 maja 2023
Czas trwania: 60 min
Spektakl dla widzów w każdym wieku, co najmniej 5 lat. 

Występują
Magdalena Gładysiewicz, Jacek Majok

Grupa ekspercka

Dzieci z Ośrodka Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka Niewidomego i Niedowidzącego w Sobieszewie

Spektakl jest częścią projektu „Kiedy widz nie widzi – poczuj teatr” dofinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Kultura bez barier”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Galeria

WIĘCEJ WYDARZEŃ
NEWSLETTER
Jeśli chce Pan/i być informowany/a o kolejnych edycjach Festiwalu Nowe Epifanie i innych wydarzeniach, które organizuje Centrum Myśli Jana Pawła II, prosimy o pozostawienie swojego adresu e-mail.

Akceptuję poniższą klauzulę i wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą mailową informacji o wydarzeniach organizowanych przez Centrum Myśli Pawła II

Zobacz klauzulę >>

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez administratora:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Centrum Myśli Jana Pawła II z siedzibą w Warszawie, wpisane do rejestru instytucji kultury pod numerem RIK 1/2006; NIP 5252357081, REGON 140469560 (dalej: „Centrum”).
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych u administratora to: ul. Foksal 11, 00-372 Warszawa, e-mail: iod@centrumjp2.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłania informacji o wydarzeniach organizowanych przez Centrum.
  4. Podstawą prawną przetwarzania jest udzielona przez Pana/Panią zgoda na przetwarzanie danych, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych; Dz.U.UE.L.2016.119.1).
  5. Administrator nie przewiduje przekazywania danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, poza uzasadnionymi przypadkami związanymi z realizacją obowiązków wynikających z umów międzynarodowych lub regulacji wynikających z prawa Unii.
  6. Informujemy, iż odbiorcą Pani/Pana danych osobowych jest podmiot zewnętrzny obsługujący system i oprogramowanie informatyczne administratora i podmiot który na zlecenie administratora świadczy usługę e-mailingu/wysyłki newslettera.
  7. Administrator będzie przechowywał Pani/Pana dane osobowe do momentu wycofania zgody na przetwarzanie danych, nie dłużej niż jest to konieczne do realizacji celów, dla których je zgromadzono.
  8. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, jak również wniesienia skargi do odpowiedniego organu nadzoru: Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w przypadku gdy przetwarzanie danych narusza przepisy prawa.
  9. Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie odbywało się poprzez zapisanie danych urządzenia, z którego użytkownik korzysta i danych dostępu podczas podania adresu e-mail, konsekwencją takiego przetwarzania będzie wysyłka newslettera lub brak wysyłki, w przypadku podania błędnego adresu e-mail.
  10. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
Skip to content