Poruszający dramat psychologiczny o Lilii, ukraińskiej żołnierce powracającej do rodzinnego domu po traumatycznym okresie niewoli u separatystów w Donbasie. Jako była specjalistka rozpoznania lotniczego, przyzwyczajona do obserwowania świata z perspektywy drona, teraz postrzega rzeczywistość przez pryzmat podobnego dystansu emocjonalnego. Brutalne doświadczenia wojny i niewoli pozostawiły w niej niezatarte piętno, manifestujące się poprzez nawracające koszmary i głębokie wyobcowanie.
Film mistrzowsko portretuje złożony proces próby powrotu do normalności, gdzie główna bohaterka, mimo dojmującego ciężaru traumy, stanowczo odrzuca rolę ofiary. To intymne studium człowieka próbującego scalić rozbite kawałki swojego życia i odzyskać utraconą wrażliwość w świecie, który wydaje się już nie być tym samym
Film rekomendowany jest dla osób dorosłych z uwagi na zawarte w scenach przemoc psychiczną i fizyczną, sceny śmierci, wulgarny język, dyskusję etyczna na temat aborcji.
Widownia w Sali Kominkowej Centrum Myśli Jana Pawła II liczy 80 miejsc siedzących. Zachęcamy do wcześniejszego zajmowania miejsc.
Scenariusz autorstwa Nakonecznego i Iryny Tsilyk traktuje historię Lilii z dużym wyczuciem, a kreacja Burkovskiej – cicha, pełna godności, ale bardzo ekspresyjna – wypełnia wiele emocjonalnych luk.
Leslie Felperin, „The Hollywood Reporter”
To niezwykle odważne i godne podziwu, że Nakonechny próbuje pokazać niuanse w tak wąskiej perspektywie, szczególnie w czasach, gdy widzowie są bardziej skłonni przyjmować wojenne historie malowane wyraźnym kontrastem czerni i bieli, niż dostrzegać w nich złożone odcienie moralnej i dosłownej szarości.
Jessica Kiang, „Variety”
Kluczem do sukcesu „Wizji motyla” jest kreacja Burkovskiej. Aktorka wciela się w postać Lilii z tłumioną wściekłością – jej pozorne opanowanie załamuje się w ulotnych momentach. Te krótkie chwile mówią wszystko. Choć społeczeństwo widzi w niej bohaterkę, jest tak samo krucha jak każdy z nas – przytłoczona ciężarem oczekiwań i bolesnymi ranami przeszłości. W jej grze nie ma efektownych, „oscarowych” momentów ani scen, które łatwo byłoby wykorzystać w zwiastunie. I właśnie to stanowi o jej wielkości.
Jack King, „The Playlist”
Reżyseria: Maksym Nakonechny
Scenariusz: Maksym Nakonechny, Iryna Tsilyk
Zdjęcia: Khrystyna Lizogub
Montaż: Alina Gorlova, Ivor Ivezic, Maksym Nakonechny
Muzyka: Dzian Baban
W głównych rolach: Rita Burkovska, Valivots Liubomyr, Myroslava Vytrykhovska-Makar
Tytuł oryginału: Bachennya metelyka
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2022
Kraj produkcji: Ukraina
Języki: ukraiński, rosyjski, angielski
Napisy: polskie
Czas trwania: 107 min
18+
MFF w Cannes 2022 – Złota Kamera (nominacja)
MFF w Trieście 2023 – Nagroda dla najlepszego filmu
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez administratora: