22 LUTEGO - 02 KWIETNIA
Nowe Epifanie - Kulinaria
14 lutego - 24 marca 2024 15 FESTIWAL NOWE EPIFANIE W WARSZAWIE
Fot. archiwum Akademii Teatralnej
Teatr

[ZAKOŃCZONE] Młoda Reżyseria: „Babcia Wandzia” i „Ból”

reż. Karolina Kowalczyk / Kinga Chudobińska-Zdunik
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
16.02.2024
pt.
19:00
Teatr Collegium Nobilium, ul. Miodowa 22/24
Cena biletu: normalny 40 zł, ulgowy 25 zł

Podczas jednego wieczoru odbędą się dwa pokazy dyplomów absolwentek Akademii Teatralnej w Warszawie. Zapraszamy na film krótkometrażowy „Babcia Wandzia” w reż. Karoliny Kowalczyk (autorki m.in. spektaklu „Co gryzie Gilberta Grape’a” w Teatrze Powszechnym), a następnie na spektakl-instalację „Ból” Kingi Chudobińskiej-Zdunik (znanej noowoepifaniowej publiczności z „Filokteta ex machina” Agaty Koszulińskiej w Teatrze Powszechnym).

Czas trwania obydwu wydarzeń: ok. 100 min. Między wydarzeniami przewidziana jest przerwa.

Spotkanie z twórczyniami, Karoliną Kowalczyk i Kingą Chudobińską-Zdunik, oraz dziennikarką i reporterką Anną Kiedrzynek odbędzie się po spektaklu-instalacji. Poprowadzi je Jan Karow, wykładowca Akademii Teatralnej.

O „Babci Wandzi”

Każdy z nas ma Babcię. Ma, miał, miewa lub nosi w sobie jej brak. „Babcia Wandzia” to czuła opowieść o życiu kobiety, która całe swoje życie kochała i do której na starość ta miłość powraca.

Ten film jest poważny i pogodny. Czuły i szorstki. Jest też kolejną powtarzaną z pokolenia na pokolenie opowieścią o Rodzinie. W duchowości Babci Wandzi, odkrywanej przed tymi, którzy przychodzą do niej na obiady, kryją się mądrość, dowcip i absolutna powaga istnienia.

To fabularna fantazja na temat Babci Lusi. Prawdziwej Babci swojej wnuczki Karoliny.

Twórcy

Scenariusz i reżyseria: Karolina Kowalczyk
Zdjęcia: Aleksandra Kamińska
Montaż: Kajetan Pieczyński
Muzyka: Tomasz Karc
Scenografia: Kunchok Palmo
Kostiumy: Feliksa Żurawska, Anna Tiepłow
Charakteryzacja: Anna Tiepłow
Mistrz oświetlenia: Krzysztof Solich
Dźwięk: Małgorzata Mendrek, Maryla Kłosowska
Postprodukcja dźwięku: Małgorzata Mendrek, Jan Hozakowski
Korekta barwna: Kuba Matras
Kierownictwo produkcji i planu: Adrianna Branecka

Premiera: 1.03.2023
Czas trwania: 30 min
Film powstał w ramach zajęć dydaktycznym na kierunku reżyseria pod opieką prof. dr hab. Wojciecha Adamczyka.

Obsada

Babcia Wandzia – Grażyna Zielińska
Święty Antoni – Filip Orliński
Pan Jezus – Piotr Kramer
Matka Boska – Justyna Fabisiak

O „Bólu”

Przed Państwem zespół opuszkowy Wallenberga, gruźlica, stwardnienie rozsiane i lęk. Wyłuskałam z dzienników św. Faustyny, Barbelliona i Wata opisy ich chorób, bo w literaturze – poza okrutnym nowotworem – najczęściej są one ukryte, a schorzenie fabularne to nieprawda, jeśli pisarz go nie doświadczył. Główną treścią tych dzienników nie jest zdrowie, więc musiałam odcedzić Chrystusa, biologię i politykę. Solidny ateizm, zasadniczy agnostycyzm i głęboka wiara nie ratują przed bólem istnienia, bólem fizycznym i śmiercią.

Absurd: zebrałam w jedno miejsce pamiętnikarzy, którzy nigdy się nie spotkali w świecie realnym, aby Państwo usłyszeli ich głos, i dodałam do tego dwa utwory Kalibra 44. Wraz z zespołem stworzyliśmy absurdalną instalację chorobową, organizm, do którego można wejść i który można opuścić w dowolnym momencie. Można chodzić, można usiąść, można się położyć.

Jeżeli zastanawia Państwa, dlaczego opis spektaklu jest w pierwszej osobie, to śpieszę z wyjaśnieniem: to ja oprowadzam po instalacji.

Cicerone

„Ból” został zaprezentowany na siódmym Generation After. Showcase. Organizowane przez Nowy Teatr wydarzenie prezentuje najnowsze zjawiska polskiej sceny teatralnej przedstawicielom i programatorom najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych z Europy, Azji i Ameryki.

Recenzje

Głosy widzów:
To jest boleśnie piękne przedstawienie.

„BÓL” to wyjątkowe przedstawienie pod każdym względem. To dokładnie przemyślany performans pani Kingi i opis jej prawdziwych doświadczeń, pięknie przedstawionych przez aktorów – gorąco polecam ten spektakl.

Głos krytyka:
Kinga Chudobińska-Zdunik jest i ciceronem, i archontką. Wprowadzi cię w archiwalny mikroświat swojej choroby, przestrzenną manifestację biologicznych procesów, które w niej zachodzą. W performatywnie wytwarzaną historię choroby. (…) Nie chodzi o to, co ciało znaczy albo jak jest znaczone, tylko o jego bycie w przestrzeni, bycie w chorobie, bycie w tekście i bycie w ruchu.
Bartosz Dołotko, „lcr/SM, albo: komunia na receptę przy zlewie Supreme”, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023 nr 175/176

Twórcy

Reżyseria: Kinga Chudobińska-Zdunik
Teksty: W. N. P. Barbellion, Faustyna Kowalska, Aleksander Wat, Kaliber 44
Scenografia teatralna: Sonia Skowronek
Scenografia instalacyjna: Feliksa Żurawska
Kostiumy: Barbara Niestrawska
Oprawa muzyczna: Paweł Dudziak
Ruch sceniczny: Helena Hajkowicz
Asystentka reżyserki: Zuzanna Berus
Trąbka: Bartosz Kieszkowski
Mentoring: Łukasz Chotkowski

Premiera: 28.04.2023
Czas trwania: 50 min (brak przerwy)

Występują

Aleksander Wat – Karol Kunysz
Faustyna Kowalska – Paulina Matusewicz
Ola Watowa – Zuzanna Radek
W. N. P. Barbellion – Artur Zudzin-Wiśniewski
Magik i Bóg – Bartosz Kieszkowski
Cicerone – Kinga Chudobińska-Zdunik

Galeria

Od organizatorów

Wydarzenia poruszą temat choroby, samotności i starości. Jeśli potrzebujesz wsparcia psychologicznego, pod tym LINKIEM znajdziesz ogólnopolską listę miejsc, w których można otrzymać bezpłatną pomoc dla osób w kryzysie psychicznym.

WIĘCEJ WYDARZEŃ
Jeśli chce Pan/i być informowany/a o kolejnych edycjach Festiwalu Nowe Epifanie i innych wydarzeniach, które organizuje Centrum Myśli Jana Pawła II, prosimy o pozostawienie swojego adresu e-mail.

Akceptuję poniższą klauzulę i wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą mailową informacji o wydarzeniach organizowanych przez Centrum Myśli Pawła II

Zobacz klauzulę >>

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez administratora:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Centrum Myśli Jana Pawła II z siedzibą w Warszawie, wpisane do rejestru instytucji kultury pod numerem RIK 1/2006; NIP 5252357081, REGON 140469560 (dalej: „Centrum”).
  2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych u administratora to: ul. Foksal 11, 00-372 Warszawa, e-mail: iod@centrumjp2.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłania informacji o wydarzeniach organizowanych przez Centrum.
  4. Podstawą prawną przetwarzania jest udzielona przez Pana/Panią zgoda na przetwarzanie danych, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych; Dz.U.UE.L.2016.119.1).
  5. Administrator nie przewiduje przekazywania danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej, poza uzasadnionymi przypadkami związanymi z realizacją obowiązków wynikających z umów międzynarodowych lub regulacji wynikających z prawa Unii.
  6. Informujemy, iż odbiorcą Pani/Pana danych osobowych jest podmiot zewnętrzny obsługujący system i oprogramowanie informatyczne administratora i podmiot który na zlecenie administratora świadczy usługę e-mailingu/wysyłki newslettera.
  7. Administrator będzie przechowywał Pani/Pana dane osobowe do momentu wycofania zgody na przetwarzanie danych, nie dłużej niż jest to konieczne do realizacji celów, dla których je zgromadzono.
  8. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, jak również wniesienia skargi do odpowiedniego organu nadzoru: Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w przypadku gdy przetwarzanie danych narusza przepisy prawa.
  9. Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie odbywało się poprzez zapisanie danych urządzenia, z którego użytkownik korzysta i danych dostępu podczas podania adresu e-mail, konsekwencją takiego przetwarzania będzie wysyłka newslettera lub brak wysyłki, w przypadku podania błędnego adresu e-mail.
  10. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
Content | Menu | Access panel